USEE

El centre incorpora una unitat de suport d’educació especial, espai d’aprenentatge per a alumnes susceptibles de ser escolaritzats en centres específics i que poden compartir amb altres alumnes d’escolarització ordinària.
Formen part de la USEE alumnes amb necessitats cognitives i motrius que són atesos per dues psicopedagogues i un educador en coordinació amb els equips docents i amb els recursos externs.
L’OBJECTIU d’aquest projecte inclusiu és acompanyar els alumnes amb necessitats educatives específiques en el seu procés d’aprenentatge a partir d’un treball compartit entre els professors especialistes, els equips docents i les famílies. Assumir l’atenció a la diversitat des d’una perspectiva normalitzadors i compartida i afavorir mecanismes de coordinació entre totes les persones implicades.
Aprenentatge compartit:
- Els alumnes comparteixen horari amb el seu grup classe en les àrees de socials, naturals i tecnologia amb el suport de les psicopedagogues que intervenen a l’aula.
- En les àrees instrumentals són atesos en els grups flexibles.
- Acompanyament en les àrees d’educació física, música i educació visual i plàstica i hores no lectives per part de l’educador.
- Treball individualitzat i de seguiment en l’USEE.
- Tutoria de grup i tutoria individualitzada.

8 de març:
Avui de 10:15 a 11:15h he estat a la USEE del centre, aquesta atén a alumnes amb discapacitat intel·lectual o motriu.
Durant l’hora que jo he estat a la USEE hi havia les dues psicopedagoges que hi treballen, i durant la primera estona també hi ha hagut un vetllador. A la USSE hi havia tres alumnes. Amb dues d’elles hi havia una de les psicopedagoges realitzant un treball personalitzat i paral·lel al treball de l’aula ordinària per tal de reforçar els aspectes en que presenten més dificultats. Amb una alumna, la F.H d’origen marroquí s’ha treballat i reforçat la llengua catalana, ja que fa molt poc temps que aquesta alumna ha arribat a Sant Cugat del Vallès i té un retard significatiu en el coneixement de la llengua. Amb l’altra alumna, A.C s’ha reforçat aspectes de l’assignatura de ciències socials treballant de forma paral·lela la comprensió lectora. L’altra psicopedagoga estava exclusivament amb l’altre alumna, donant-li suport i ajudant-la a realitzar un treball de l’assignatura de ciències naturals a l’ordinador que havia de lliurar.
A les 11:15 he estat reunida amb una de les psicopedagoges de la USEE que m’ha estat explicant aspectes més concrets del funcionament i dinàmica d’aquest espai. No es vol que sigui un espai exclusiu per alumnes amb discapacitat intel·lectual o motriu, ja que això crearia un “gueto” i contribuiria a la no inclusió dels alumnes que hi assisteixen. Per aquest motiu la USEE és un espai de treball que a les hores de pati està obert a tot l’alumnat del centre que hi vulgui anar a treballar, a fer deures. Fent així un espai obert a tothom, que la resta d’alumnes ho vegin com quelcom normalitzat i on tothom pot accedir-hi i treure’n profit.
D’altra banda, la psicopedagoga també m’ha explicat que part del treball que es realitza amb els alumnes de la USSE s’intenta desenvolupar en el context de l’aula ordinària, per tal que els alumnes puguin realitzar el màxim de tasques possibles en el context normalitzat, tot i rebre els suports adients necessaris.