FOL (Formació i Orientació Laboral) amb els alumnes de 2n de Batxillerat

Els alumnes de 2n de Batxillerat que han escollit l'itinerari de CFGS ( Cicles Formatius de Grau Superior) fan 2 hores setmanals ( els dimecres de 8:15 a 10:15h) de FOL ( Formació i Orientació Laboral).
Aquesta assignatura té per objectiu introduir l'assignatura de FOL que els alumnes es trobaran a qualsevol dels Cicles Formatius de Grau Superior que vulguin realitzar en els seus estudis posteriors. Es tracta d'introduir-los en el coneixement de la matèria perquè en tinguin unes primeres nocions. 

El 29 de Febrer va ser el meu primer dia a l'INS com a alumne de pràctiques coneixent de primera mà les tasques que E.M, la meva tutora desenvolupa al centre. El meu primer contacte en aquest va ser assistir a la classe de FOL amb els alumnes de 2n de Batxillerat.
La classe va començar amb el retorn i la correcció de l'examen del primer bloc de l'assignatura ( Bloc I: Legislació i relacions laborals). La correcció d'aquest examen em va permetre fer una primera aproximació, i fer-me una idea de quins són els continguts que es treballen en aquesta.
Durant la correcció de l'examen vaig estar observant els alumnes, era la primera vegada que em trobava davant d'una classe d'alumnes de 2n de Batxillerat. A banda d'observar amb curiositat les actituds i comportaments d'aquests a l'aula, vaig observar quina actitud i interès mostraven per l'assignatura. El contingut d'aquesta assignatura és dens i feixuc, i els alumnes així ho mostraven, tot i que pel que vaig observar pels resultats de les proves, havien preparat força l’examen i havien integrat força coneixements. La majoria d'ella però, ho havia fet a base de memoritzar el temari.
Desprès de la correcció de l’examen, es va treballar amb un article de diari de "El país dels estudiants" titulat la ruïna de l'home ens iguala publicat el dilluns 21 de Març de 2009. Aquest article l'havia donat E.M als alumnes la setmana anterior, amb el que ells havien tingut temps de treballar-lo i preparar les preguntes a casa. I el que vam fer a la classe va ser corregir les preguntes d'aquest article, i finalment recollir l'activitat de síntesi que es demanava.
Aquestes dues activitats van ocupar la primera hora de la sessió, la segona es va dedicar a què els alumnes per grups poguessin treballar en la formulació de la idea del projecte d'emprenedoria.
En aquesta segona hora, vaig poder realitzar una aproximació més personalitzada amb els alumnes. Ja que aprofitant que ells treballaven en petit grup, ja vaig anar coneixent, conversant i demanant que m'expliquessin en que treballaven, quines idees estaven desenvolupant, etc. 
Aquesta primera aproximació va ser força curiosa, jo no coneixia als alumnes, i de sobte he tingut una hora sencera per a conversar amb ells i demanar-los que m’expliquessin els diferents projectes. El fet que estiguessin agrupats en grups petits m’ha facilitat la tasca d’aproximació. No ha sigut el mateix amb tots els grups, ja que en alguns m’he sentit més còmoda i he estat més tranquil·la, mentre que en d’altres m’ha costat més.

1 de març, avui de 13:45 a 14:45h als alumnes de 2n de Batxillerat els tocava classe de FOL amb E.M.
PROJECTE D’EMPRENEDORIA
A la classe d’avui han realitzat el projecte d’emprenedoria, que també va a càrrec d’un professional de la “Fundació escola d’emprenedors”, com en el cas dels alumnes de 4t d’ESO A, B i C. En aquest cas però el realitza en J.M, segueix la mateixa estructura de programa, però les sessions es fan en llengua Catalana. El projecte d’emprenedoria amb els alumnes de Batxillerat és fa també amb la idea de donar una visó empresarial en que s’ensenyi als alumnes a crear la seva pròpia empresa, crear la consciència que les coses representen esforç, actitud activa i proactiva. I d’altra banda, oferir-los una aproximació pràctica als coneixements i continguts que van treballant a l’assignatura de FOL.
Donat que les sessions les realitza en J.M, segueixen una estructura diferent que les que en J.P realitza amb els alumnes de 4t d’ESO. En aquest cas, la sessió ha començat amb una part teòrica sobre les dimensions i els àmbits de les empreses. Donant peu a què els alumnes anessin pensant com dimensionarien les seves empreses. A continuació els grups han presentat els seus projectes d’empresa mitjançant el Power Point, en aquesta ocasió les propostes d’empresa eren les següents:
- Bohe-te
- Domoka
- Baby’s and kids
- PIRO estètica
He pogut observar com tot i tractar-se del mateix projecte, que fan els alumnes de 4t d’ESO el desenvolupament i la posada en pràctica és molt diferent. No sé si es deu a que el professor no és el mateix o és degut a que els alumnes són més gran i per tant amb un nivell de maduresa més gran. És quelcom que vull anar observant a les següents sessions.

7 de març:
Taller comunica
Avui com tots els dijous de 8:15 a 10:15h els toca als alumnes de 2n de batxillerat classe de FOL amb E.M, avui però s’ha iniciat amb aquest grup un nou projecte: el taller comunica, dissenyat per alumnes d’ESADE que estan estudiant empresarials per treballar les habilitats comunicatives. El taller tindrà una durada de 4 sessions de 2 hores cadascuna, i es faran els 4 dimecres consecutius.
El taller ha començat amb la presentació del taller i la importància de parlar en públic, ha continuació s’ha presentat una primera activitat per acompanyar aquesta presentació del taller i s’ha començat a treballar el contingut de “la forma” d’una exposició oral amb el suporta d’un Power Point.
Els alumnes de 2n de batxillerat han tingut una bona rebuda al taller plantejat, són un grup d’alumnes molt crítics, que davant les propostes de treball tendeixen a buscar molt els “pros” i els “contres”. Sense manifestar un entusiasme desbordant, han vist com els taller era interessant, dinàmic i amb un contingut molt útil per al seu futur pròxim com a estudiants i en el seu possible futur laboral.

8 de març:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA
La sessió d’avui havia de consistir en què els alumnes presentessin de nou els projectes iniciats indicant les noves idees i aportacions als respectius projectes. Els alumnes però no han treballat gaire en el projecte, estan força perduts i no saben exactament què és el que han de fer.
La situació s’ha resolt en que grup per grup han anat explicant a mode d’exposició oral, els que en tenien, amb Power Point, com estaven desenvolupant el projecte. La idea era que els companys opinessin i fessin aportacions sobre què els agrada del projecte, que troben a faltar, quins canvis farien... però la participació dels alumnes ha estat gairebé nul·la i/o poc constructiva. En vista d’això, en J.P ha fet les indicacions que ell ha considerat oportunes a partir de les diferents exposicions.
Personalment em fa la sensació, desprès de la sessió d’avui, que els alumnes no acaben de trobar el sentit ni la motivació al projecte que se’ls planteja i no hi treballen amb implicació. Segurament el més oportú seria fer un canvi de plantejament en el projecte, per tal que els alumnes en poguessin entendre el sentit pràctic i enganxar-s’hi. Tot i ser el mateix projecte que el que desenvolupen els alumnes de 4t d’ESO, aquests no hi estan gens motivats ni implicats, mentre els de 4t estan fent uns projectes amb grans idees.

14 de Març:
Taller comunica: Per començar la segons sessió del projecte, els alumnes d’ESADE, expliquen que avui treballaran EL FONDO.
Tal i com els alumnes havien planificat la sessió d’avui tocava començar el treball a partir dels articles que els alumnes de 2n de batxillerat havien de llegir per deures, però quan els han demanat si podien breument explicar el que havien entès dels articles, ningú no els havia llegit. Això ha suposat un petit entrebanc als alumnes d’ESADE, ja que no esperaven que a la classe ningú ho hagués llegit. De totes formes ràpidament han sortit del pas i ells mateixos han llegit els articles i han fet la valoració d’aquests de forma conjunta amb els alumnes.
A banda, per introduir el tema de la sessió han dinamitzat un exercici per veure com si el fondo d’un missatge no es clar es pot interpretar de diferents maneres. L’activitat ha consistit en demanar 6 voluntaris, aquests han sortit de l’aula. Ha entrat el primer i se li ha explicat un relat, ha partir de la informació que ha captat l’ha explicat el següent voluntari, i així successivament fins al sisè. Ha sigut una experiència veure com el missatge s’ha anat transformant, fins que el que havia rebut l’últim no tenia res a veure amb el relat inicial. A banda hem comprovat com la causa d’això és què el relat en qüestió no tenia un missatge clar que arribés als alumnes i poguessin transmetre fàcilment.
A continuació han fet l’explicació amb el Power Point del contingut teòric del fondo.
Desprès del descans de 5 minuts, ja que la classe és de dues hores els alumnes han aprofitat per treballar en grups o individualment els diferents treballs que tenen.

21 de març:
Taller comunica: A la sessió d’avui, la tercera del taller comunica que fan els alumnes d’ESADE amb els alumnes de 2n de Batxillerat de l’institut, s’han treballat els nervis. Aquests s’han treballat oferint eines, estratègies i formes de respondre bé a les preguntes finals d’una conferència. A banda de les explicacions teòriques, tot el que explicaven ho feien veure de forma pràctica amb vídeos.
Tot i que el taller està agradant molt als alumnes, el troben interessant i útil i pràctic tant per als seus estudis com per a la vida, ja comencen a trobar inconvenients i contres al taller comunica.
Per finalitzar la sessió han explicat als alumnes que en la propera classe, que serà l’última faran un debat en el que tots participaran i hauran de posar en pràctica tot el que han après al llarg del taller. Per això els han repartit en quatre grups, els han proposat quatre temes i els alumnes n’han hagut de triar dos. Els temes escollits han estat la integració dels alumnes amb necessitats educatives espacials a les aules ordinàries, del qual un grup havia de preparar-se arguments a favor i un altre en contre. L’altre tema ha estat com afecta la moda a la societat actual, si ens determina o no. Així l’ultima estona de la classe s’ha deixat que els alumnes organitzats en grups treballessin per a preparar els arguments del debat.

28 de març:
Taller comunica: Avui ha sigut la última sessió del taller comunica, i per recopilar tot el que s’ha treballat en les anteriors sessions s’ha fet el debat, que s’havia plantejat als alumnes en l’anterior sessió.
El debat s’ha desenvolupat de forma molt positiva, la majoria dels alumnes havien preparat força arguments per defensar les seves idees davant el debat. Ha sigut molt interessant veure com defensaven les diferents postures, i com alguns alumnes es trobaven incòmodes havent de defensar, o possessionant-se en contre amb idees contràries a les pròpies.
Mentre un grup feia el debat, els altres feien d’observadors i anotaven i registraven com els alumnes del debat portaven a la pràctica els diferents temes i aspectes treballats al llarg del taller comunica. Desprès els que primer han participat del debat han passat a observar i els que han observat han passat a fer el debat.
Tant de les aportacions i conclusions que han fet els alumnes observadors, com de les intervencions al debat, els alumnes han demostrat que el taller els ha servit, i del qual n’han après moltes coses.

11 d’abril: Com cada dimecres avui els alumnes de 2n de batxillerat han tingut classe de FOL. Aquesta ha començat amb la presentació del 3r trimestre, les dates clau i l’avaluació d’aquesta, tot i que molta informació ja la coneixien perquè tracta d’aspectes ja iniciats en el 2n trimestre.
El temari d’aquest tercer trimestre anirà a càrrec dels alumnes. Dividits en grups hauran de preparar una exposició oral que serveixi per explicar el tema que els correspon com a grup. L’exposició s’haurà de fer amb un suport de Power Point, aquesta en versió PDF es donarà als companys de classe que servirà com a apunts durant l’exposició i com a material d’estudi per a l’examen de l’assignatura. L’exposició de cada grup haurà d’incloure una activitat final en la que els companys de classe hagin de participar.
Els temes a desenvolupar són els següents:
- Referents al Bloc I: legislació i relacions dels treballadors:
  • Els representants dels treballadors:
            1- Història dels sindicats
            2- Sindicats: organització i funcionament
- Referents al Bloc IV: Salut Laboral:
  • La prevenció de riscos laborals:
3- Salut i treball: riscos laborals
4- Prevenció de riscos laborals
5- Anàlisi de riscos laborals
6- Ergonomia i psicosociologia
- Primers auxilis:
            7- Situacions d’emergència
            8- Primers auxilis

L’elecció de treballar i desenvolupar el temari d’aquesta forma és fruit de què és un temari dens i pesat, amb el que unes classes magistrals en què la professora expliqui aquest contingut es poden fer cansades i avorrides. Per això E.M, ha pensat que la millor opció seria que per grups d’alumnes, cadascun d’elles es prepares un tema i s’encarreguin ells d’explicar-ho als companys. D’aquesta manera, per una banda s’assegura que cada grup treballi a fons i aprengui d’un tema en concret, i d’altra banda, que estiguin més atents a les explicacions dels temes restants ja que són a càrrec dels seus companys/es de classe.

Per a la realització de les exposicions s’ha demanat als alumnes que tinguin en compte els aprenentatges del “taller comunica”, amb el que al finalitzar les exposicions els companys valoraran aquest aspecte tenint en compte la forma i el fons.

Avui tocava ja començar amb les exposicions, i ha sigut el torn del grup que havia treballat: Els representants dels treballadors: història dels sindicats. Un cop finalitzada la presentació del grup, els companys de classe han fet la valoració d’aquesta en relació als aspectes de fons i forma treballats al “taller comunica”. Les valoracions que han fet demostraven que havien après moltes coses en aquest taller i que les han sabut adaptar molt bé a les seves pràctiques escolars.
Avui també tocava l’exposició d’un altre grup, que s’havien de preparar el tema: Els representants dels treballadors: Sindicats: organització i funcionament. Aquest grup però no ha preparat el temari ni l’exposició, amb el que E.M n’ha fet un resum i s’ha donat el tema per explicat. Fent referència a la responsabilitat dels alumnes responsables del tema de què es una possible pregunta d’examen amb el que la resta de companys tenen més feina ja que també l’hauran de preparar.

La segona hora s’ha dedicat al treball individual, en què podien escollir entre fer el treball de recerca, el projecte d’emprenedoria o el treball de FOL.
En aquesta hora jo he estat ajudant a una alumna que fa el treball de recerca sobre el bulling a les aules, i necessitava consell i orientació s’obre com elaborar les enquestes i entrevistes que vol fer als alumnes i als professors. Per als alumnes hem dissenyat una història en que un alumnes es trobava sotmès a un cas d’assajament a l’escola. I em fet preguntes orientades a què els alumnes responguessin com es sentirien ells, com actuarien... Per als professors em preparat un seguit de preguntes de resposta curta. La meva postura en ajudar a l’alumne a fer aquesta feina ha estat donar-li idees per a què fos ella mateixa la que elaborés el treball en qüestió. M’he adonat que en aquests suports és difícil no fer-ho i limitar-se a donar pautes i orientacions perquè sigui l’alumne el que decideixi què fer i com fer-ho. Ja que és el seu treball i, en aquest cas era ella la que havia de demostrar les seves habilitats davant la tasca.

12 d’abril:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
Abans de començar la classe E.M ha parlat amb J.P, el professor que desenvolupa el projecte. Ja que els alumnes estan molt cansats d’aquest, no mostren cap interès, motivació, ni implicació amb el projecte, amb el que se’ls demanen feines que han de fer i no les fan. Així és molt difícil avançar, els alumnes no treballen a casa i no fan els deures, i en J.P cada dia arriba amb la mateixa proposta de sessió, començar amb una mica de contingut teòric, i desprès les presentacions de les noves idees dels diferents projectes. El problema és que no s’ha fet un replantejament de les sessions tot i que els alumnes arriben gairebé tots i gairebé cada dijous sense la feina feta, amb el que les exposicions manquen de sentit.
S’ha proposat al J.P, igual que al professor que realitza el projecte amb els alumnes de 4t d’ESO, de deixar la sessió d’avui per a que els grups poguessin treballar, i s’ha proposat també que el dijous 3 de Maig els alumnes facin ja les exposicions definitives, i fer el tancament del projecte. Ja que si els alumnes no estan implicats i motivats i no hi estan treballant com està plantejat, no s’està fent res de feina amb aquest grup. Tot i que inicialment en J.P semblava que no veia clares les idees plantejades per E.M, ja que aquestes no coincidien amb la proposta de programa que en J.P tenia previst, finalment a vist que la proposta era la més adequada a la resposta dels alumnes davant la proposta de treball.
Així doncs, la sessió d’avui s’ha dedicat a que cada grup treballés per acabar de donar forma als diferents projectes i comencessin a pensar en els anuncis publicitaris. Jo he ajudat principalment a un grup que treballa per crear una Ludoteca amb servei de reforç escolar i cangurs en anglès. He ajudat aquest grup ja que és l’àmbit que més conec i al qual podia fer les millors aportacions.

Després de la sessió d’emprenedoria, amb la E.M, hem estat fent una valoració de com han anat fins ara les diferents sessions, que n’esperem de les que queden i les diferències que hi ha entre els grups de 4t d’ESO i el 2n de Batxillerat.
Per una banda hi ha una diferència significativa entre els dos professors i la metodologia utilitzada en les explicacions dels continguts teòrics. En P.J, el professor que fa les sessions amb els alumnes de 4t d’ESO, segueix una estructura molt rígida i tancada, però els resultats són que els alumnes tenen més clar que és el que s’ha de fer, i en quin punt del projecte es troben. En canvi, els alumnes de 2n de Batxillerat, que tenen com a professor en J.P, estan treballant els projectes de forma més lliure, sense que les sessions i els continguts teòrics d’aquestes hagin estat clars i concrets. Així doncs observem com els alumnes de 4t d’ESO estan fent uns projectes innovadors, amb bones idees, i es troben en un punt de gairebé tenir els projectes acabats i satisfets d’aquests. Mentre que els alumnes de 2n de Batxillerat no tenen clares ni les idees del propi projecte en si, han anat treballant i seguint el ritme que se’ls demanava però sense haver consolidat els passos previs.

18 d’abril:
Avui la classe ha començat uns minuts més tard de les 8:15h del matí, ja que quan hem arribat a l’aula els alumnes ens han comentat que el projector no funcionava. I era necessari disposar de projector degut a què els alumnes que havien d’exposar els respectius temes, tenien les exposicions preparades amb Power Point. Doncs hem hagut de buscar una aula que estigués lliure per a les dues hores, finalment hem anat a una aula de laboratori, ja que era l’única disponible per a les dues hores.
Per començar la classe, l’E.M, ha fet un repàs del calendari, indicant algun canvi de data en les exposicions programades dels alumnes i els ha dit que el dijous 3 de maig farien les exposicions definitives dels projectes d’emprenedoria.
El primer grup en presentar format per 4 alumnes han treballat el tema 3: Salut i treball: riscos laborals. D’aquesta exposició he pogut fer vàries observacions. Primerament al llarg de l’exposició no han posat gaire en pràctica els elements tractats en el projecte comunica. Les alumnes estaven força nervioses, tenien poc coneixement del que parlaven, i el treball realitzat sobre el tema no era massa profund. Això els ha fet parlar molt ràpid i que l’exposició es bases pràcticament en llegir el que hi havia al Power Point. D’altra banda han utilitzat una terminologia que no coneixien i no sabien el significat, deixant veure que el món laboral els queda molt lluny a nivell pràctic i que els costa integrar els continguts.
Durant l’exposició oral, la resta de la classe han seguit el que s’explicava, a banda dels alumnes asseguts a l’última fila que han estat gairebé tota l’estona parlant.
Com ha vídeo han posat una animació del NAPO, que parla de la seguretat tant a dins com a fora de l’empresa. El vídeo escollit, realitzat amb dibuixos infantils, m’ha fet pensar en com s’haurien sentit i què haurien pensat les alumnes si, el temari en comptes d’haver-lo explicat elles, l’explica la professora i els posa aquest vídeo.
Com a activitat han llegit una noticia en que s’explicava la mort d’un home arreglant una màquina en una empresa metal·lúrgica. I han demanat l’opinió dels alumnes en referència a aquesta. Els alumnes al principi s’han quedat força bloquejats, ja que no sabien en referència a què havien d’opinar. ‘activitat estava plantejada més aviat en forma de debat respecte una notícia, que no pas a treballar els continguts propis del mòdul treballat.
Un cop feta la presentació del mòdul l’E.M els ha fet una valoració del treball realitzat, valora l’exposició i l’esforç fet per les alumnes però destaca que hi ha molts conceptes que no els coneixen i que no els han integrat, cosa que ha quedat evident al llarg de la presentació.
L’exposició del segon grup d’avui l’esperàvem tots i totes amb força intriga. Els dos alumnes que s’encarregaven d’aquest no han vingut a primera hora ja que havien d’acabar d’enllestir-lo. Aquests havien de presentar el mòdul 4: Prevenció de riscos laborals. Primerament ens ha sorprès molt que no vinguessin a primera hora, ja que si no escoltaven l’exposició del mòdul de les seves companyes era molt fàcil que es repetissin conceptes ja explicats degut a l’estreta relació entre els dos mòduls. 
Quan han arribat els han dit que no tenien la presentació gaire preparada. Estaven força agobiats i atabalats, i manifestaven que no havien sabut com fer el treball.
Una mica per calmar-los i tranquil·litzar-los els hem preguntat com s’havien organitzat per fer el treball. Ens han explicat que fins ahir a la nit, no havien pogut coincidir els dos junts, que les setmanes anteriors s’havien repartit el material de que disposaven per treballar i que amb això cadascú havia fet el que havia pogut. Quan ahir ho van voler ajuntar era un embolic, ja que havien treballat els mateixos temes, de formes diferents, no els havien entès... En definitiva hem valorat que no havien realitzat un treball col·laboratiu tot i ser un grup format per 2 alumnes. D’altra banda, hem observat que E.M els havia facilitat molt material i fotocòpies relacionades amb el mòdul a treballar, i que els alumnes no han sabut gestionar i treballar amb aquesta informació. Estan molt acostumats a que se’ls doni un tema, ells fan la cerca per Internet i d’aquí en treuen tota la informació. A la que han tingut al seu abast material per treballar no han sabut com fer-ho. Això és un reflex molt important que ens permet reflexionar i valorar quin significat donen als alumnes als treballs que fan, amb quina profunditat els realitzen, què n’aprenen...
Finalment els alumnes han fet la presentació del mòdul, si no haguessin explicat prèviament les dificultats aquestes haurien passat per alt.

19 d’abril:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA: Avui els alumnes de 2n de Batxillerat també han tingut temps per a treballar de forma grupal. Com que la setmana passada ja se’ls va donar una data definitiva d’exposar, el 10 de maig, avui hem pogut comprovar com els grups havien avançat en els seus treballs. Dels quatre grups que hi ha a 2n de Batxillerat 2 jo ho tenien gairebé tot fet, els altres 2 però encara els falta força feina per fer, no obstant, a un grup més que a l’altre. Les sensacions són similars a les dels grups de 4t d’ESO, també estan una mica cansats del projecte, que cada setmana en J.P els demani canvis en la feina feta. Amb aquest grup però, la setmana següent vindrà en P.M, un altre soci de la fundació que realitza el projecte per donar un cop de mà als alumnes i ajudar-los a desencallar els petits aspectes en què s’han encallat. A la vegada que procurarà donar un gir i una nova perspectiva a la visió global del projecte, les sessions realitzades amb en J.P, han deixat força mala sensació entre els alumnes.

25 d’abril: A la classe de FOL d’avui amb els alumnes de 2n de batxillerat, en la primera hora, ha vingut en P.X, un company d’en J.P del projecte d’emprenedoria amb l’objectiu de donar un gir a la imatge i visió que han agafat els alumnes en relació al projecte i a l’emprenedoria. En P.X ha desenvolupat una sessió orientada a que els alumnes prenguessin consciència de que cadascun d’ells són responsables del que els envolta, que són ells amb la seva energia, la seva motivació els que poden produir canvis a la seva vida, els que poden aconseguir coses... en definitiva ser emprenedors. La sessió s’ha desenvolupat amb dues dinàmiques de grup. La primera els nusos, en què entre tots hem construït un nus humà, que hem hagut de desfer a partir de la comunicació i l’entesa de tots. No hem sigut capaços de desfer-lo. Jo i l’E.M, la meva tutora hem participat d’aquesta dinàmica. Personalment m’ha agradat, ja que he mantingut una relació diferent amb els alumnes de la que havia mantingut fins ara, i amb aquest grup hi tinc molt bona relació. La segona dinàmica, també ha sigut un joc relacionat amb la comunicació i com comuniquem.
Tot i que l’objectiu de la sessió amb en P.X era intentar donar una altre visió als alumnes en relació al projecte d’emprenedoria per veure si podien gaudir del projecte en aquesta recta final. Els alumnes ja estan molt cansats del projecte, els avorreix i els fa la sensació que d’aquest no n’han après res. Per això i degut a que no tenen cap esperança en relació al projecte d’emprenedoria, tot i que la sessió d’avui els ha agradat molt, la seva motivació i predisposició davant el projecte d’emprenedoria no sembla que hagi de canviar gaire.
A la segona hora hem continuat amb les presentacions dels alumnes. En aquesta hora han exposat dos grups, el primer ha exposat el tema de l’Anàlisi de riscos laborals” i el segon el tema de l’”Ergonomia i psicosociologia”. Igual com va passar amb les darreres exposicions, es nota que els alumnes es preparen el contingut i fan la presentació sense saber massa bé del que parlen. A mi em fa la sensació, que treballar el temari amb aquesta metodologia no afavoreix a que els alumnes integrin el contingut, ja que els que exposen no saben massa bé del que parlen i no fan unes exposicions clares i entenedores pels companys. I els que escolten les exposicions no en segueixen ni entenen el contingut d’aquestes.

2 de maig: Avui ha sigut la darrera classe de FOL amb els alumnes de 2n de Batxillerat en que s’ha treballat el temari propi de l’assignatura.
S’ha fet l’exposició del dos últims grups, i conseqüentment els dos últims temes que quedaven per treballar. El primer grup d’avui ha exposat el tema de les situacions de risc al món laboral, i el segon grup han exposat els primers auxilis.
Un cop finalitzades les exposicions l’E.M, els ha recordat que la setmana següent en aquesta mateixa hora, de 8:15h a 10:15h tenien l’examen. Aquest constaria de 5 temes per a desenvolupar en 10 línies dels quals ells n’haurien d’escollir 2, i que en cap cas podria ser el de la pròpia exposició.
A banda, l’E.M els ha recordat que ella encara no havia rebut els treballs dels diferents grups per a penjar-los a la plataforma Moodle i que els alumnes tinguessin accés als diferents temes per estudiar. També els ha fet una reflexió sobre el nivell dels treballs fets, ja que les notes en referència a aquests seran força fluixes, i que si no hi treballen els resultats dels exàmens no ajudaran massa a millorar les notes finals.

17 de maig: Avui amb els alumnes de 2n de batxillerat de modalitat de Cicles Formatius que cursen l’assignatura de FOL, hem fet la última activitat de l’assignatura. Aquesta ha consistit en una sortida al casal de joves de Torreblanca de Sant Cugat del Vallès, la població d’on és l’institut. L’activitat proposada a consistit en una xerrada relacionada amb els primers contactes amb el món laboral. En la qual s’han explicat continguts com: el currículum, la carta de presentació, l’entrevista, com i on cercar feina, com fer arribar currículums a l’empresa... Així amb aquesta activitat es volia, per una banda finalitzar l’assignatura amb una activitat de caire pràctic, és a dir, en que es treballessin els continguts de manera diferent a les classes realitzades, i en un nou entorn que els pot ajudar a començar-se  incorporar l món laboral. Ja que el casal disposa d’un servei d’Informació i orientació laboral juvenil, i d’una borsa de treball per a aquests. D’altra banda, l’objectiu d’acabar l’assignatura amb una activitat final diferent era que els alumnes no tinguessin un mal record de l’assignatura.
Projecte d’emprenedoria: Desprès d’haver realitzat les diferents sessions d’emprenedoria, avui els alumnes de 2n de Batxillerat han fet les exposicions definitives dels projectes elaborats en les classes d’emprenedoria. Els resultats dels treballs presentats han estat amb un nivell d’elaboració i implicació molt baixos. Es nota que els alumnes no han connectat amb allò que es volia que aprenguessin, que el projecte no els ha despertat cap interès ni motivació. Ja que el resultat han estat uns treballs en que no es detecta un treball en profunditat, es veuen treballs fets ràpids i corrents i molt limitats i cenyits a allò que se’ls ha demanat, no hi ha cap treball en el que es pugui veure una mica de creativitat, imaginació...
El fet d’uns treballs d’aquestes característiques reflecteixen que la proposta de realitzar un projecte d’emprenedoria amb aquest grup classe no ha tingut l’èxit esperat. Per una banda, en J.P, el professor que ha vingut de la fundació d’emprenedors a l’institut per fer aquestes sessions, no ha connectat amb els alumnes, i no va presentar el projecte d’emprenedoria que anaven a començar de cap forma atractiva que pogués cridar l’atenció dels alumnes. Les classes han estat mancades de contingut, amb el que es demanaven coses als alumnes que desconeixien, no sabien com fer i no se’ls facilitaven les eines necessàries per a que poguessin fer-ho. Això ha fet que molts dels grups quedessin estancats, sense saber què fer, ni com avançar en els projectes. Els alumnes també tenien la sensació que en J.P no portava les sessions preparades, que improvisava segons el que anava passant a l’aula. Aquest fet no ha agradat gens als alumnes, ja que han considerat que el grau de compromís del professor amb el projecte, és el que ha mostrat en J.P ( per als seus ulls), doncs que ells tampoc no s’hi comprometrien gaire.
Avui doncs ha sigut la última classe amb els alumnes de 2n de Batxillerat, ja que aquesta en les pròximes setmanes comencen a treballar amb els treballs de recerca. No m’ha calgut despedir-me d’ells, ja que tot i que no farem més classe, ens veurem a l’institut.