Dóna'm joc

7 de març:

Avui a l’hora del pati he assistit al projecte d’aprenentatge i servei dóna’m joc. Aquest és un recurs de formació i aprenentatge pels alumnes de 3r d’ESO amb necessitats educatives espacials. Les característiques dels alumnes que participen d’aquest projecte, són alumnes amb baix nivell motivacional per aprenentatges, manca d’interès i en molts casos, pocs recursos i estratègies que afavoreixin els aprenentatges. El projecte dóna’m joc es crea amb la idea de fomentar un espai de participació i exercitació d’habilitats per part dels alumnes.

DÓNA’M JOC és un projecte d’aprenentatge-servei, una metodologia que fa possible vincular els aprenentatges amb la realitat social i que els recursos del context es converteixin en recursos educatius.
Aprendre per experiència treballant en necessitats reals de l’entorn:
-          En un entorn pròxim: l’institut, el col·legi Collserola proper al centre i al municipi.
-          Un entorn global: participant amb Educació Sin Fronteras en projectes de cooperació per al desenvolupament en l’escola Anaísa de la República Dominicana.
Participar en projectes i activitats que suposin un benefici per a la comunitat és una estratègia de formació per als alumnes.

Els OBJECTIUS del Projecte són:
-          Crear un espai d’aprenentatge amb estratègies i elements per la seva formació.
-          Facilitar la seva inserció personal i social al marc escolar.
-          Afavorir mecanismes de participació en el seu entorn.
-          Adquirir les competències bàsiques.

L’adquisició de competències per pensar i per conviure es mobilitzen a partir del:
-          Curs d’iniciació a tècnic esportiu (CIA’T) que facilita un aprenentatge basat en uns coneixements teòrics vinculats a les activitats físic-esportives i a l’aprenentatge fonamentat en experiències vitals: dinamització dels patis de l’institut i dels alumnes de 2n i 3r del CEIP Collserola.
-          Dels recursos TIC del centre que permeten elaborar, utilitzar i compartir un blog com a espai de comunicació entre la comunitat educativa i l’escola de la República Dominicana.

Les DECISIONS ORGANITZATIES per a la proposta inclusiva (grup mixt de 3r i 4t d’ESO) s’articulen en el projecte a partir de:
-          Potenciar la coordinació entre les persones implicades.
-          Desenvolupar estratègies didàctiques en el marc d’estructures organitzatives compartides.
-          Afavorir un treball globalitzador que doni coherència al projecte.
-          Compartir expectatives i compromisos amb les famílies.

Aquest projecte es realitza de forma conjunta amb els alumnes de l’escola Collserola, centre d’educació infantil i primària que està just als costat de l’INS Joaquima Pla i Farreras, que per la seva proximitat permet la realització de projectes conjunts.

M’ha semblat molt interessant veure el desenvolupament del projecte, els alumnes estan molt motivats amb aquest, es nota que els agrada molt fer-ho. Senten que tenen responsabilitat i la desenvolupen de forma favorable, el fet de sentir que tenen una responsabilitat els dona molta seguretat. He pogut comprovar com realment es senten orgullosos de participar del projecte i realitzar les funcions que els pertoquen. Hi ha hagut un alumne, al que jo havia fet de monitora, que quan m’ha vist que els anava a veure com ho farien avui en el projecte dóna’m joc, m’ha dit:
“ja veuràs, avui sóc jo el monitor. Si, si, ara sóc monitor i veuràs el cas que em fan els nens. M’agrada i m’ho passo bé.
Així doncs he vist que realment està content, li agrada i participa amb ganes del projecte, ja que igual que ell, els alumnes que participen d’aquest són alumnes als que cal motivar-los, fer-los sentir vàlids en el context educatiu. Ja que els seu seguiment i resultats acadèmics no sempre es resolen amb èxit, per això cl buscar estratègies i activitats alternatives per que trobin sentit i l seva participació al centre sigui favorable.
La participació al projecte és voluntària, amb aquesta no obtenen cap qualificació, només es una forma de motivació i vinculació amb l’institut realment molt efectiva. Ja que els alumnes no estan obligats a participar-hi i ho fan perquè realment volen. A banda d’això dos dies a la setmana es perden el seu pati, la seva estona per a compartir amb els companys... i de totes formes assisteixen al projecte.
La primera vegada que em van explicar que a l’Ins hi havia aquest projecte en funcionament em va semblar molt interessant a nivell conceptual, però vaig pensar que a la pràctica no seria gaire viable, ja que els alumnes no hi voldrien participar. Veure avui, com realment el projecte funciona, l’actitud motivada dels alumnes, com també de la professora responsable m’ha sorprès gratament.
M’ha sabut greu fer una visita tant puntual al projecte, ja que segurament fer el seguiment ha de ser molt interessant. Per veure l’evolució tant de coneixements com emocional dels alumnes.