Preparació proves accés CFGM

A principis d’Abril vam observar que, els alumnes que havien fet les inscripcions per a les proves d’accés a Cicles Formatius de Grau Mitjà, estaven una mica neguitosos, no sabien gaire com preparar-se i afrontar les proves. Per això vam pensar que calia buscar un dia i una hora a la setmana per reunir als alumnes que es presenten a les proves i ajudar-los i orientar-los per a que afrontessin aquestes amb èxit.
Els dimecres de 10:15h a 11:15h ens hem reunit durant 4 setmanes amb els alumnes de 4t d’ESO que es presenten a les proves d’accés per als CFGM amb l’objectiu de que estiguessin preparats i tinguessin les eines i estratègies per afrontar les proves amb èxit.

Les proves d’accés a CFGM:
El Departament d'Ensenyament convoca les proves d'accés a cicles formatius de grau mitjà per a les persones que volen accedir a la formació professional de grau mitjà i no tenen el graduat en educació secundària obligatòria.
L'objectiu de la prova és que la persona aspirant demostri que posseeix les capacitats, els coneixements i les habilitats, així com el domini suficient de les llengües oficials per cursar amb aprofitament els ensenyaments pels quals s'opti.
Per poder fer la prova d'accés cal tenir 17 anys o complir-los durant l'any 2012.

Calendari:
  • Inscripció: del 15 al 26 de març de 2012
  • Últim dia de pagament de la taxa: 27 de març de 2012
  • Presentació de la documentació a l'institut: del 10 al 17 d'abril de 2012, fins a les 18 hores
  • Llista provisional de persones admeses i excloses: a partir del 19 d'abril de 2012
  • Presentació de la documentació complementaria a l'institut: del 20 al 24 d'abril de 2012, fins a les 18 hores
  • Llista definitiva de persones admeses i excloses: a partir del 25 d'abril de 2012
  • Prova: 2 de maig de 2012, a les 16 hores (cal presentar-s'hi 30 minuts abans)
  • Qualificacions provisionals: no més tard de l'11 de maig de 2012
  • Termini per presentar reclamacions: de l'11 al 15 de maig de 2012
  • Qualificacions definitives: no més tard del 17 de maig de 2012


11 d’abril: Avui ha estat la primera de les sessions per tal de preparar les proves amb els alumnes que han fet la inscripció.
Per començar hem revisat i comentat la documentació necessària. Hi ha alumnes que han lliurar documentació com carnets de família nombrosa, família monoparental...
A continuació hem revisat les dates de les proves, els horaris i instituts on han d’anar cadascun d’ells. La majoria fan la prova a l’IES Leonardo Da Vinchi a Sant Cugat del Vallès mateix, aquest alumnes quedaran tots junts amb E.M per anar-hi plegats. Hi ha tres alumnes però que es van inscriure tard i ja no hi havia la possibilitat de fer-la en aquest centre amb el que han agafat altres opcions, dos a Barcelona i un a Hospitalet.
Un cop tots els alumnes tenien clara la organització i logística d’aquesta hem començat a treballar en la prova en si.
Primer hem donat unes pautes i orientacions generals que els alumnes han de tenir en compte per a fer una prova com aquesta:
-          Primer de tot posar el nom i el DNI.
-          Lletra clara i llegible
-          Vigilar amb la presentació
-          Vigilar les faltes ortogràfiques
-          Llegir molt atentament els enunciats
-          Tenir en compte el temps previst per a cada prova i fer una bona gestió.
Desprès hem treballat de forma més detallada una prova de l’assignatura de llengua Catalana.

Abans de finalitzar la sessió els hem explicat que la següent setmana, jo seré l’encarregada de fer la sessió, ja que E.M no pot ser-hi.

18 d’abril:
Tal com els havíem explicat la setmana passada avui l’E.M no podia ser a l’hora de preparar les proves d’accés a CFGM amb els alumnes de 4t d’ESO, per això he estat jo a l’aula amb els alumnes i he fet la classe.
Per començar els he explicat com funcionaria avui la classe. Avui faríem un simulacre de la prova de Català. Donat que el dia de la prova disposaran d’aproximadament 30 minuts aproximadament, segons la seva gestió i organització per a realitzar les diferents proves. Els he repartit les proves, i els he dit que passats els 30 minuts els avisaria, de totes formes quan volguessin podrien demanar l’hora, ja que he valorat que es tracta d’un simulacre i ha de ser una eina útil per a ells i que els serveixi per preparar-se i aprendre a fer-ho per al dia de la prova de veritat.
Quan han sabut que la prova a fer avui era de català no els ha agradat gaire, ells haurien preferit fer-la de matemàtiques ja que diuen que els costa més i necessiten més preparació. D’alguna manera és una queixa redundant, ja que la preparació que fem en aquestes 4 sessions no està orientada a preparar els continguts i coneixements que es treballen en aquestes. Sinó que aprenguin estratègies per a obtenir millors resultats.
Mentre feien la prova els alumnes no estaven en silenci. Això ha provocat que alguns es queixessin de que no es podien concentrar. També la majoria d’alumnes han acabat la prova abans d’arribar als 30 minuts, amb el que el volum de les converses ha augmentat i els que encara treballaven en la prova s’han enfadat.
Un cop finalitzats els 30 minuts hem fet la correcció d’aquesta, en que he pogut observar com molts alumnes no se l’havien pres en serio i ho havien fet per fer.
Avui per primera vegada he sigut jo responsable de dirigir una classe, en general m’he sentit satisfeta ja que he sigut capaç de realitzar tot allò que volia.
Per una banda, m’ha sigut molt més fàcil tenir un paper actiu a l’aula, ja que al no ser-hi E.M, jo havia de dur el timó de la sessió, i he comprovat que si he de fer-ho ho faig. D’altra banda però, també he pogut observar com el comportament i actitud dels alumnes ha canviat, al no ser-hi la seva professora habitual i ser-hi jo, que sabien que només seria per avui. Tot i observar un canvi d’actitud no vol dir que aquesta hagi estat negativa, ni que hagin tingut un mal comportament.
Fer la classe d’avui m’ha fet veure que sóc capaç de portar una classe amb 12 alumnes, que són els que hi havia avui i m’ha motivat a treballar en aquesta línia.

25 d’abril: Avui a la classe de preparació de les proves d’accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà, hem portat una prova de matemàtiques, que és el que ens havien demanat els alumnes que volien practicar. A banda d’aquesta, també teníem còpies d’alguna prova d’anglès, ciències i tecnologia.
La majoria d’ells han començat a fer la prova de matemàtiques, i molts d’ells l’han trobat molt complicada. Això ha fet que algun dels alumnes es desanimes.
D’altres han anat alternant i fent el que sabien de les diferents proves sense capficar-se amb la de matemàtiques en concret.
A la classe d’avui però he pogut observar que els alumnes estan prenent aquestes sessions com l’espai en el que han d’aprendre els continguts per aprovar les proves, els costa entendre que el que fem en aquestes classes és practicar. Per a ells aquestes sessions són preparatives, sembla que els costi entrar al cap que el que entra a les proves és el que han après al llarg de la ESO, no el que els puguem ensenyar l’E.M i jo en aquestes sessions. També cal explicar-los molt bé que les proves que els passem, són passades, d’altres anys. Ja que moltes vegades pregunten si allò que estan fent a la prova els sortirà, s’ho volen aprendre... I els hem d’explicar repetides vegades que tan sols son proves per practicar, que són exemples. I que nosaltres ho fem a classe perquè coneguin el tipus de prova que es trobaran, perquè practiquin de fer dues proves seguides, i perquè aprenguin a distribuir el temps.

2 de maig: Avui de 16:00h a 20:30h són les proves oficials de Cicles Formatius de Grau Mitjà. Això ha comportat que els alumnes estiguessin més nerviosos i neguitosos. I al llarg de la sessió han fet moltes preguntes sobre com serien aquestes, a quina hora calia estar allà, què calia portar... Que són tot de dubtes que al llarg de les sessions de preparació per a les proves hem explicat repetides vegades.
La proposta de treball que teníem per avui, era treballar individualment en els ordinadors i a través d’una pàgina web d’un institut que té mostres de proves d’accés penjades practiquessin lliurement el que preferissin. Tot i l’estat anímic dels alumnes, que estaven força alterats, cadascun d’ells, i alguns en parelles s’han posat a treballar als ordinadors. Mentrestant E.M i jo hem anat resolent dubtes concrets d’alguns alumnes.
Jo he estat ajudant a un alumne a buscar mapes dels ferrocarrils de la generalitat i del metro de Barcelona perquè no sabia com arribar a l’institut en el que havia d’anar a fer les proves. Aquest fet no el deixava estar massa tranquil, ja que no sabia exactament com anar-hi. Un cop ho hem vist per Internet, hem mirat diferents mapes i ho ha vist clar, s’ha pogut tranquil·litzar. La resta de l’estona he estat amb alumnes que preguntaves aspectes concrets sobre les proves amb les que estaven treballant. I resolent dubtes en relació als horaris, la metodologia, funcionament i normatives de les proves.
Són alumnes que sempre han estat amb grup al seu institut, el fet d’haver d’anar a un institut desconegut, amb gent de diferents llocs, amb un nombre tant elevat d’alumnes, i unes proves tant llargues i diferents del que estan acostumats els neguiteja molt. Ja que no poden ni imaginar-se com serà. Doncs la sessió d’avui ha consistit generalment en traspassar confiança als alumnes, dir-los que es posessin tranquils que de ben segur els aniria bé i ajudar-los a fer-se una idea de com serien i què es trobarien a l’hora d’anar a fer les proves.