PUNT D'ORIENTACIÓ

El Punt d’Orientació es va crear fruit d’una necessitat observada en els alumnes de 4t d’ESO. Al llarg del curs E.M havia estat captant aquesta necessitat dels alumnes, però no trobava la manera ni els recursos de fer-hi front. Amb l’inici de les meves pràctiques, em va comentar la situació, la necessitat que ella havia observat en els alumnes i les idees que se li havien ocorregut, però també la manca de temps.
Durant unes primeres setmanes a l’INS, jo també vaig observar i captar la necessitat dels alumnes de tenir un espai on poder parlar i conversar de forma tranquil·la sobre el seu futur, ja que quan anàvem pels passadissos de l’INS molts alumnes ens van parant per dir-nos, hem de parlar, et volia preguntar una cosa, que creieu si faig...
Així doncs, vam pensar que aprofitant que jo estava a l’INS fent les pràctiques podia desenvolupar el projecte de crear un Punt d’Orientació per als alumnes de 4t d’ESO.
Per a aquest vam crear una carpeta amb tot el material necessari per poder donar resposta a les possibles demandes dels alumnes en relació a les possibilitats formatives de cara al seu futur pròxim. I els vam explicar que podien trobar-nos tots els dimecres a l’hora del pati a la sala de visites.

A continuació descriuré com s’han desenvolupat el Punt d’Orientació, i les entrevistes amb els alumnes que hi han accedit.

21 de març: Avui ha sigut el primer dia del Punt d’Orientació. Jo estava una mica nerviosa, per una banda no m’imaginava com seria exactament això del Punt d’Orientació, quina seria la nostra ubicació dins l’institut, quina seria la meva ubicació en relació a la meva tutora, i finalment com em posicionaria jo, i com accedirien a mi els alumnes.
D’altra banda, tampoc tenia gens clara quina seria la resposta dels alumnes davant la proposta de venir a l’espai creat com a Punt d’Orientació en horari de pati.
Quan ha sigut la hora del pati la meva tutora E.M i jo hem preparat la sala de visites amb els materials necessaris per a l’orientació, en aquests moments he pogut percebre com les dues teníem una mica la sensació de no saber que passaria en relació a la reacció dels alumnes a aquesta proposta, però aquest sentiment de dubte ha durat ben poc. Ja que als 5 minuts de que hagués començat el patí hi havia uns deu alumnes a la porta dient que tenien dubtes i ganes que se’ls atengués al Punt d’Orientació. Veient que hi havia molts alumnes, els hem advertit de que avui no hi hauria temps de parlar amb tots ells. I hem recomanat als que estaven al final de la fila que anessin al pati, ja que al Punt d’Orientació de ben segur no podrien ser atesos avui, que millor seria que vinguessin la setmana que bé.
Donada la situació de què hi havia molts alumnes, jo m’he posat a una punta de la taula per anar atenent a alumnes, i l’E.M, s’ha posat al costat oposat, així hem pogut aprofitar i les dues per separat hem pogut estar amb els alumnes, tot i que en la mateixa sala però atenent-los de forma individual.
El primer alumne amb el que he treballat jo ha sigut C.S, és un alumne que està cursant 4t d’ESO del grup curie i Llull. Aquest alumne ha vingut amb la idea clara que ell, en el seu futur volia estudiar un Cicle Formatiu de Grau Superior relacionat amb la nutrició. Però no tenia gens clar què fer abans d’accedir al CFGS, per això hem elaborat una llista amb tots els possibles estudis als que ell podia accedir abans de cursar el CFGS de nutrició. Per una banda hem valorat la possibilitat de fer un Batxillerat amb la modalitat de cicles al mateix institut, i després hem repassat els possibles Cicles Formatius de Grau Mitjà, que li podrien interessar i que podria fer. Un cop repassats els possibles CFGM, en C.S ha vist que gairebé cap dels que hem vist li motivaven com per a estudiar i ha començat a veure clar que faria un batxillerat en la modalitat de cicles en el mateix institut. De totes formes hem acordat que ell havia de tornar a revisar a casa el que avui hem vist al punt d’Orientació i acabar-s’ho de pensar amb calma i tranquil·litat. Ja que avui ha après a cercar la informació i ha vist les possibilitats reals però ara encara cal que ho pensi i valori des de la distància i tranquil.
Desprès ha vingut en J.M, aquest alumne té clar que vol fer un Batxillerat, ja que despès vol anar a la universitat i fer la carrera de comunicació i audiovisuals. La seva consulta doncs ha consistit en revisar quines són les assignatures que més ponderen per a les proves P.A.U i valorar la modalitat de batxillerat en que les assignatures s’adeqüen millor a les condicions de la selectivitat. En J.M ha vingut al Punt d’Orientació amb un munt de material de consulta propi, amb el que només ha calgut que jo l’acompanyes a cercar les informacions concretes perquè ell ja les tenia totes impreses i mirades. La seva consulta més aviat era assegurar-se que les coses que havia trobat eren correctes, i sentir-se segur davant una informació de quelcom tant important per a ell com una carrera universitària.

28 de març: Avui tot i ser el segon dia del Punt d’Orientació, jo encara estava nerviosa en el sentit de no acabar de saber com seria exactament això d’estar al Punt d’Orientació atenent als alumnes i ajudant-los a reflexionar i valorar les possibilitats dels estudis de futur.
A diferència de la setmana passada, avui no hi havia cua d’alumnes a la porta de la sala per a entrar. Així hem pogut estar tota l’estona parlant amb en G.H, un alumne que jo he vist molt tímid i introvertit. Penso que ha sigut molt adequat haver fet aquesta entrevista amb l’E.M de forma conjunta, ja que aquesta alumne no hauria tingut suficient confiança si s’hagués trobat a soles amb mi. I jo no hauria sabut com reconduir l’entrevista cada vegada que ell no sabia que respondre i es queda callat. És un alumne de procedència sudamericana, que per la mentalitat dels seus pares, i donat que és el primer fill amb estudis, ha de continuar a l’institut i fer batxillerat. Per això l’alumne té molt clar que ell vol fer un batxillerat científic tecnològic. E.M i jo hem intentat que valorés que en els dos primers trimestres de 4t d’ESO ha suspès 3 i 4 assignatures. Així que tenint en compte la seva trajectòria i expedient hem valorat possibilitats alternatives al Batxillerat i més adequades a les seves característiques. L’alumne no semblava gaire satisfet davant les propostes de formació alternatives que li hem proposat. Li hem demanat que amb calma, valorés tot el que li havíem explicat, valorés les diferents possibilitats i que si volia, abans de prendre una decisió tornés a venir al punt d’Orientació.

11 d’abril: Avui hem estat a la sala d’atenció on realitzem el Punt d’Orientació cada dimecres i fins que no havien pasta 15 minuts no ha vingut cap alumne. Jo he atès a S.H, i ha estat una atenció a una sol·licitud diferent de les que havia fet fins ara. L’alumne té clar quin és l’itinerari que vol fer, el batxillerat bio-sanitari, ja que és el que més li agrada i el que li ofereix de continuar estudis del que vol, tot i que encarà no té clar què serà. El motiu de la consulta ha estat que te dubtes sobre on fer-lo. Té possibilitat de fer-lo a l’INS Joaquima Pla i Farreras, on estudia des de 1r d’ESO o als Salesians de Sarrià. El dubte sobre si fer-ho en un centre o altre és propi de l’alumna, ja que els pares deixen que ella triï on vol fer el batxillerat. Els aspectes que la porten a dubtar, és que per una banda té ganes de provar una experiència nova i canviar una mica d’ambient, d’altra banda però si es queda al Joaquima Pla i Farreras, ja en coneix la dinàmica i el funcionament, el professorat i aquí hi té bons amics. Com que molts aspectes que li semblaven positius li semblaven negatius a la vegada, hem quedat que faci un quadre, on apunti els aspectes positius i negatius que hi ha en cada possibilitat, es a dir, entre fer els Batxillerat al centre o marxar. I d’aquí un mes aproximadament veiem la valoració i conclusions que ha pogut treure de la llista elaborada i observació i comprovació d’aquesta.

18 d’abril: Avui l’atenció al Punt d’Orientació l’he fet jo sola, ja que E.M no hi era. Inicialment tenia la idea que no vindria ningú, ja que els alumnes sabien que E.M no hi seria. I pensava que en el cas que vingués algun alumne, aquest en veure que l’Orientació avui la feia jo sola preferiria venir la setmana que ve.
A l’hora del pati, que és quan fem el Punt d’Orientació, he anat a preparar el material a la sala de sempre i he vist que aquesta estava ocupada. He pensat que no passava res, ja que avui no hi hauria alumnes, i just quan pensava això ha vingut un alumne, que tot i saber que E.M no hi era tenia ganes de parlar i consultar els seus dubtes. Donat que no teníem l’espai de sempre hem anat a l’aula d’informàtica que jo sabia que estava oberta perquè és on hi acabava de fer classe i encara no l’havia tancat.
La consulta de l’alumne d’avui era força complexa, ja que es tracta d’un alumna amb força dificultats en els aprenentatges i fins al moment ha mostrat poc esforç davant d’aquests.
Primerament quan jo li he preguntat què voldria fer l’any que ve, ell ha respost ràpidament batxillerat. A partir d’aquí hem començat a elaborar un llistat amb totes les possibilitats formatives que ell té a disposició i segons els seus gustos i preferències. La llista ha quedat de la següent manera: batxillerat tecnològic, batxillerat d’economia i ciències social, batxillerat de mòduls, o CFGM. Un cop elaborada la llista, li he preguntat si ell considerava que podia fer qualsevol de les propostes fetes i ràpidament ha contestat que sí però que s’hi hauria d’esforçar molt. Llavors hem fet un repàs de les anterior avaluacions, al primer trimestre de 4t d’ESO va suspendre 3 assignatures, les tres llengües. Al segon trimestre n’ha suspès 5 les 3 llengües història i naturals. Veient els resultats acadèmics i les perspectives de futur li he demanat que al llarg de la setmana valores les possibilitats de les que estan a la llista estan dins de les seves possibilitats com a estudiant, dient-li que procurés fer un exercici honest, sincer i realista. D’altra banda, li he donat el meu punt de vista, que sense conèixer-lo de res, amb la trajectòria acadèmica que m’explicava potser els batxillerats no serien el és apropiat. Deixant molt clar però que la decisió l’ha de prendre ell, que cal que faci l’exercici de reflexió i que la setmana que ve en tornem a parlar.
Com que avui el Punt d’Orientació l’hem canviat de lloc, i he estat tota l’estona del patí atenent a la consulta de l’alumne E.M, no he pogut veure si hi havia més alumnes que havien anat a buscar el Punt d’Orientació a la sala on ens ubiquem els altres dimecres, de totes formes espero que els pròxims dimecres puguem tornar a la ubicació de sempre.
Penso que l’atenció que he realitzat avui amb E.M ha estat força profitosa, per una banda, hem disposat dels 30 minuts de l’hora del pati, ja que no hi havia altres alumnes esperant. D’altra banda a l’aula d’informàtica estava jo sola realitzant la consulta, mentre que els altres dimecres a la mateixa sala hi ha E.M atenent altres alumnes i això distreu.
En definitiva m’he sentit satisfeta i orgullosa de la intervenció feta, penso que ha estat adequada i útil per l’alumne, i jo personalment, m’he sentit molt còmode en la realització d’aquesta.

25 d’abril: Avui com tots els dimecres m’he posat al la sala i he organitzat el material necessari per al Punt d’Orientació, però els minuts han anat passant i no venia cap alumne. Quan ja passaven 15 minuts ha vingut l’H.O. Una alumna d’un dels grups de 4t d’ESO de Curie i Llull, amb molt bons resultats acadèmics i amb molts dubtes sobre què fer en el seu futur. Per una banda m’ha explicat que des de fa molt de temps ella vol estudiar criminologia, però per altra banda, considera que les assignatures de física, matemàtiques, genètica... li agraden i de les quals obté molt bons resultats. Amb això ella té el dubte de, o bé decidir-se per estudiar criminologia i escollir un Batxillerat que s’adapti a aquests estudis, o tirar per al que actualment li està agradant i l’any que bé fer un Batxillerat de ciències de la salut. Donat que l’H.O estava força neguitosa i impacient per decidir el seu futur, primer hem elaborat una llistat amb els motius pels quals pensava que volia estudiar criminologia, i una llista pels quals pensava que volia estudiar quelcom relacionat amb les ciències. Finalment de la relectura de la llista em pogut concloure que les motivacions per a estudiar criminologia es podien atribuir més a un hobby que no al que volia que fos la seva professió. De totes formes hem acordat que ella hauria de revisar la llista i, a banda d’això valorar que li agradaria més fer tenint en compte les possibilitats laborals de les opcions que té. Quan ella s’hagués mirat això si li quedava algun dubte en podíem tornar a parlar.

2 de maig: Avui al Punt d’Orientació també hi havia força cua d’alumnes, així que primer de tot els hem avisat de que no podríem atendre a tothom, i que els que consideressin que no era massa urgent, podien anar al pati i tornar la següent setmana. D’altra banda, hem atès per separat E.M i jo, així podíem atendre al doble d’alumnes.
S.K ha sigut la primera alumna a la que he atès jo. Aquesta és una alumna que porta un 4t d’ESO amb uns resultats justos. Ella és totalment conscient de les seves possibilitats, per això, quan li he preguntat què és el que ella voldria fer l’any que ve, ha dit que estava entre dues opcions: el batxillerat orientat a CFGS o un CFGM. A partir de la informació i les preferències que ella ha expressat hem fet una llista amb les possibilitats de CFGM que li podien interessar: turisme, sanitat i administració i gestió. Amb la llista feta li he preguntat si dels cicles que havíem trobat ni havia algun del qual realment penses que si voldria dedicar en un futur. La S.K no ho tenia massa clar, de les possibles opcions de CFGM que hem trobat no n’hi havia cap que li acabés de convèncer. Així hem acordat que la possibilitat que semblava més viable i adequada a les seves característiques era fer el batxillerat orientat a CFGS, de totes formes calia que ho acabes de pensar i valorar, perquè ha d’estar convençuda de voler fer batxillerat, i convençuda que si esforçaria.
Desprès he fet orientació a A.C, aquesta alumna ha vingut amb la inquietud de que ella volia fer psicologia, però no sabia si se’n podria ensortir perquè per a les P.A.U cal presentar-se a assignatures que no li agraden i no se li donen gens bé des del seu punt de vista. Donat que les assignatures de las P.A.U són les que són i no es poden modificar, hem valorat carreres similars a psicologia que s’adaptessin també als seus interessos i possibilitats com educació social i psicopedagogia. Així doncs, avui la A.C ha conegut diferents possibilitats alternatives a la psicologia, que és el que ella tenia al cap des de fa temps, però que els requisits no s’adapten a les seves característiques. Hem acordat, que amb aquesta nova informació i possibilitats, calia que valorés de nou cap a on voldria enfocar el seu futur.

16 de maig: Avui al Punt d’Orientació ha vingut un alumne que no esperàvem veure per l’institut. Es tracta d’en T.I, aquest alumne no obtindrà el graduat de la ESO, però el passat dimecres 2 de maig es va presentar a les proves d’accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà i les ha aprovades. L’alumne venia expressar el seu dubte i intencions sobre què fer a partir d’ara. Ell opina que no li cal tornar a l’institut, ja que no hi té res a fer. Li queda un mes de classes però no obtindrà el graduat, amb el que considera que venir per no fer res és perdre el temps. L’E.M i jo li hem plantejat les opcions que té des d’ara fins d’aquí un mes que s’acaba el curs. Primer de tot em deixat clar que ell és alumne de l’institut, que està matriculat d’una formació obligatòria i que per tant el que ell ha de fer és venir a l’institut cada dia les hores que li toca. Coneixent a l’alumne i sabent que la seva intenció és venir el mínim possible, li hem plantejat la possibilitat de buscar un centre de pràctiques. Amb el què si ens pot justificar que mentre no està a l’institut està fent unes pràctiques es pot pactar amb ell i la família que deixi de venir a l’institut aquest últim mes. En T.I ha sortit de l’entrevista entenent les coses que li havíem explicat, entenent que per una banda la seva obligació en aquests moments és anar a l’institut. I que es pot pactar que deixi de venir unes hores determinades entenent que està fent unes pràctiques que el poden ajudar de cara al seu futur professional.
Quan ha marxat en T.I hi havia una colla d’alumnes que volien fer consultes, jo he estat atenent a una alumna que no tenia clar quin batxillerat fer perquè no tenia clar que voldria fer desprès.
Ella proposava fer un batxillerat científic i paral·lelament treballar per assolir els continguts del batxillerat artístic que li podrien ser necessaris en cas que desprès volgués fer uns estudis universitaris d’arts i disseny.
Per una banda li he explicat que la seva idea és força complicada, ja que un batxillerat ja comporta molta feina com per posar-se a estudiar per lliure els continguts d’un altre batxillerat, procurant que veies que el que proposava era una idea força impossible. A partir d’aquí em estat mirant carreres relacionades amb l’art i els possibles batxillerats per arribar-hi. I hem fet el mateix amb les carreres de ciències. Hem vist que cal que prengui una decisió sobre cap a on vol decantar-se, si per les ciències, o l’art i el disseny. Com que he vist que això la atabalat una mica a l’alumne, ja que no té gens clar quins estudis voldrà fer, hem reflexionat sobre el fet que, prendre aquesta decisió no és determinant per a la seva vida. Que certament la condicionarà en els estudis universitaris, però que hi ha altres camins, que tot i que poden ser més llargs, podrà reconduir les decisions preses. Desprès de sentir això s’ha tranquil·litzat i ha sigut ella mateixa qui ha vist clar que el que li cal és decidir-se per a quina branca de batxillerat es vol decantar, tenint en compte els estudis que voldrà fer posteriorment i amb què creu que li agradaria treballar en un futur.

A banda de les entrevistes descrites en aquest apartat, que són les que s’han desenvolupat en el Punt d’Orientació estrictament, se n’han produït d’altres de forma més espontània, que no les he recollit en aquest apartat. Els alumnes a mida que han anat coneixent el Punt d’Orientació i les possibilitats que tant E.M com jo els podíem oferir en relació a aquesta han aprofitat els diferents moments i oportunitats per fer consultes. A banda de les orientacions realitzades que no s’han enregistrat, hi ha també les devolucions i reflexions dels alumnes en relació a aspectes treballats i acordats en entrevistes. No han quedat registrats ja que s’han produït de forma força informal, en trobades als passadissos, en finals de classes...