Orientació professional amb els alumnes de 4t d'ESO

L’assignatura d'orientació laboral la realitzen tots els alumnes de 4t d'ESO una hora a la setmana cada classe, A, B, C, D i E. Aquesta té els següents objectius:
-         Aprendre a fer una presa de decisions responsable i autònoma.
-         Aplicar eines, recursos i estratègies per afavorir l’autoconeixement personal.
-         Identificar totes les alternatives postobligatòries: acadèmiques i laborals.
-         Conèixer les característiques i requisits de cada alternativa.
-         Conèixer l’oferta educativa postobligatòria que ofereix el propi municipi i els voltants.
-         Tenir eines per buscar la informació necessària per a l’orientació professional.
Per tal d'assolir aquests, es desenvolupen i realitzen diferents activitats paral·leles als continguts de caire més teòric que es va treballant en les diferents sessions.
D'altra banda, i paral·lelament, els alumnes de 4t d'ESO A, B i C, que són els grups d'ESO anomenats Curie i Llull, estan treballant amb un projecte d'emprenedoria, que té un enfocament empresarial i que els ha de permetre una aproximació i formació sobre com generar i desenvolupar la seva pròpia empresa. Aquest projecte integrat en l'assignatura d'orientació laboral té un plantejament transversal:
·                    Realitzar les sessions amb anglès.
·                    Consciència del que representa ser emprenedor, desenvolupar actitud activa, proactiva, etc.
 Aquest projecte es fa en llengua anglesa i el realitza en P.J, professor americà, de la "fundació escola d'emprenedors".
A continuació exposo la meva experiència en les diferents classes i activitats de les que he participat en relació a l’assignatura d’orientació professional. L’E.M és la psicopedagoga de nivell responsable de l’assignatura, ella és també la meva tutora de pràctiques, per aquest motiu he pogut intervenir conjuntament i de forma col·laborativa amb ella el temps que he estat a l’INS.

1 de Març:
XERRADA ESCOLA D’ART I DISSENY DE SANT CUGAT DEL VALLÈS
Els dijous de 9:15 a 10:15h tots els alumnes de 4t d'ESO fan tutoria, per a aquesta sessió l'E.M ha preparat una xerrada de l'escola d'art i disseny de Sant Cugat del Vallès. En aquesta han assistit els alumnes de 4 d'ESO D i E, que són els que estan orientats a realitzar estudis posteriors a l'ESO de CFGM ( Cicles Formatius de Grau Mitjà), concretament el que ofereix l'escola d'art és una formació de Grau Mitjà, per això s’ha considerat oportú que els alumnes ho coneguessin . En aquesta xerrada però també s'ha donat la possibilitat a què alumnes de 4t d'ESO dels grups A, B i C que ho consideressin interessant també poguessin assistir-hi.
La xerrada l'han fet la cap d'estudis de l'escola d'art i disseny, una professora i una alumna d'aquesta mateixa escola. 
La sessió s'ha desenvolupat amb una introducció i presentació de l'escola, una posterior explicació mitjançant un power point sobre les diferents possibilitats de formació que l'escola ofereix i per acabar s'ha deixat un breu espai de temps per a què els alumnes de 4t d'ESO poguessin fer les seves preguntes.
Aquesta ha sigut la primera activitat "pràctica" relacionada amb l'orientació professional que l'E.M desenvolupa amb els alumnes de 4t d'ESO en la que he pogut assistir.
M'ha agradat veure les diferents actituds que han adquirit els alumnes en la xerrada, es pot considerar que hi han hagut dos comportaments generalitzats. Per una banda hi ha els alumnes que ja tenien prou clar que voldrien seguir un itinerari d'art i disseny, aquests han seguit la xerrada amb molt interès i curiositat per a conèixer possibilitats formatives dins del camp que segurament voldran escollir, fins i tot un cop aquesta ha finalitzat han demanat dubtes i fet preguntes. D'altra banda, hi ha alumnes que saben que faran Cicles, però que no els interessa gaire l'art i el disseny, amb el que s'han pres la xerrada com un espai més lúdic. Hi havia però un altre gruix d'alumnes, que escoltant i observant les presentacions que oferien a la xerrada, han sentit interès i s'han aproximat a quelcom com és l'art i el disseny, que o bé no coneixien massa, o no li havien parat mai gaire atenció. Arribant a pensar que podria ser una possibilitat formativa per al seu futur.
Aquesta activitat, a mi m'ha servit per anar coneixent les tendències i interessos d'alguns alumnes. Començar a conèixer cap a quins itineraris i possibles formacions comencen a decantar-se els diferents alumnes.
A banda d'això, també és una activitat en un context més informal, ja que s'ha fet a la biblioteca, on l'ambient és més distés que a l'aula. Això fa que jo pugui aproximar-me i establir comunicació amb els alumnes amb més facilitat, de forma més informal i de més confiança.

PROJECTE D’EMPRENEDORIA
Els dijous de 11:45h a 12:45h són els alumnes de 4t ESO B, els que tenen classe d’orientació laboral amb la E.M. Avui he assistit a observar una classe, en aquesta tocava el projecte d’emprenedoria amb el P.J. Aquesta sessió, que és la quarta del projecte global d’emprenedoria que desenvolupen, els diferents grups d’alumnes formats a l’aula han exposat els projectes pensats amb una ampliació d’idees de l’anterior exposició per grups. Els grups exposen mitjançant el Power Point, quan acaben l’explicació es reuneixen amb el P.J, aquest els dona les correccions i indicacions per continuar. Això fa que sigui un treball contínuament tutoritzat, pautat i avaluat.
A la classe de 4t B, les propostes de projectes són les següents:
- Angelitas Talent School
- Solidarity Bakery
- Dream Basketball Store
- World Mates Tour
- PENDUL
- Life & Style
És curiós observar com els alumnes participen d’un projecte com aquest, en que en una assignatura com orientació laboral se’ls demana que treballin la creació d’una empresa, en anglès, amb un nivell i volum de feina molt més elevat del que els ha requerit fins al moment l’assignatura. Bé en definitiva, els alumnes es veuen engrescats i animats amb el projecte d’emprenedoria, el veuen d’utilitat per al seu futur laboral i personal.
M’ha cridat molt l’atenció la relació que els alumnes mantenen amb E.M. Per una banda, es tracta d’una relació molt pròxima, molt de tu a tu. En la que, a banda de tenir-li respecte perquè ella és la professora, la consideren una persona pròxima de confiança a qui acudir per tal de resoldre dubtes en relació a l’orientació professional pròpia. He observat que hi ha molts alumnes que comencen a veure que s’apropa el moment de prendre decisions en relació als itineraris que volen escollir per a la seva futura formació i tenen molts dubtes, demanant a l’E.M. espais per parlar i que els pugui orientar. D’altra banda també he pogut observar com hi ha una relació de confiança que permet a l’E.M i als alumnes tractar i compartir temes molt diversos.
De les 12:45 a les 13:45h els ha tocat al grup de 4t ESO A, la classe setmanal d’orientació professional amb E.M. Aquests però també han realitzat la quarta sessió del projecte d’emprenedoria amb en P.J.
En aquesta aula els grups que s’han format han generat les següents idees d’empresa:
- Easy travel
- Alternative sports
- Instalk
- Videosmack
- phototec/ Nvio/ efects
Aquestes sessions són totalment dirigides per en P.J, amb el que tant la meva tutora del centre E.M, responsable de l’assignatura, com jo som observadores de la sessió. En aquesta ocasió he pogut observar com es desenvolupava una sessió igual a l’anterior, però observant i fixant-me en els canvis d’actitud i d’inquietud dels alumnes pel fet de ser un grup classe diferent i com en P.J ha de canviar d’estratègia i metodologia de treball segons l’actitud i resposta dels alumnes davant les diferents propostes.

2 de març:
Avui de 8:15 a 9:15 h els tocava al grup de 4t ESO D la seva hora setmanal de l’assignatura d’orientació professional. El 4t ESO D, igual que l’E, són els de l’itinerari Edison, els que en la seva formació posterior a la ESO voldran fer, o se’ls aconsella fer CFGM, tot i que res es determinant.
Amb els dos grups classe Edison, 4t d’ESO D i E, no es desenvolupa el projecte d’emprenedoria. Aquest és el primer any que es fa, i s’ha contractat a professionals de la “Fundació escola d’emprenedors” amb la idea que tant la E.M i el professor de 4t d’ESO d’anglès prenguin el primer contacte amb el projecte i al curs següent siguin ells capaços de dur-lo a terme. Tenint en compte que es tracta d’un projecte nou, del qual en desconeixen la metodologia, implicació i resposta dels alumnes, i els resultats obtinguts en aquest, es va considerar des de l’INS que els grups Edison de 4t no estava dissenyat com un itinerari amb qui realitzar el projecte d’emprenedoria tal i com estava presentat des de l’escola d’emprenedors.
Així doncs, aquesta ha sigut la primera classe en que l’E.M i jo em fet el temari concret d’orientació professional.
La sessió ha començat amb la intenció de recollir els dossiers trimestrals, amb la feina que havien fet al llarg del 2n trimestre en relació al temari de l’autoconeixement. La sorpresa ha estat que la majoria d’alumnes no havien portat els treballs, amb el que es pacta amb ells que dilluns tothom l’ha de portar. Tot i que l’E.M s’ha enfadat força quan ha vist que tan sols 4 alumnes tenien el dossier preparat per entregar, els alumnes que no l’havien portat no es veien inquiets per si el fet de no tenir-los els perjudicaria en la nota trimestral.
Els companys que han lliurat el dossier no han seguit les indicacions de les pautes que la E.M els havia donat per a que seguissin. Aquest fet tampoc els genera inquietud, i ningú sembla tenir interès per millorar el seu dossier, argumenten que no entenien la pauta, que ells ho han fet així i que no volen retocar ni millorar res per al dilluns que és quan els companys ho han de portar fet.
En definitiva, he pogut observar les característiques d’aquest grup classe. He pogut veure com tenen una actitud, comportaments i interès davant els aprenentatges molt diferents als altres grups classe que he conegut fins al moment. No sé si aquest fet es deu a que formin part d’itineraris diferents, i si hi ha connotacions associades, és quelcom que espero anar observant al llarg de les pràctiques.
Penso que el fet de treballar amb els alumnes de 4t d’ESO per itineraris és una aposta arriscada, i vull veure i experimentar quines són les conseqüències d’aquesta metodologia de treball. A primera vista, tenint en compte l’orientació de les meves pràctiques, l’assignatura que realitza la meva tutora d’orientació professional i el suport a la tria dels estudis i formació posterior sembla una forma adequada per a treballar amb els alumnes. No obstant penso que pot haver-hi molts “pros” i molts “contres”, per això tinc ganes d’anar veient.
A continuació s’ha demanat als alumnes que haguessin portat l’autorització de la sortida del saló de l’ensenyament que la lliuressin, només un alumne l’havia portat. I s’ha explicat el funcionament d’aquesta sortida, cosa que ha costat molt d’entendre als alumnes.
E.M ha definit al grup com a classe que els costa molt lliurar les coses amb puntualitat, amb poca maduresa i dificultats d’organització en grups, a banda de que paren poca atenció a les explicacions amb el que llavors van cada vegada més perduts.
A les 9:15h hem anat a la classe de 4t d’ESO E, aquests també són de l’itinerari Edison, tot i que avui no he pogut establir gaire contacte amb ells, i no m’ha permès observar quina és la dinàmica i funcionament d’aquest grup. Tampoc conèixer-los de forma més individual. Amb aquest grup només hem estat 15 minuts, ja que a les 9:30h ens havíem de preparar per marxar a la sortida d’avui, l’”ahora caigo”.
Durant els 15 minuts que hem estat a l’aula hem recollit els dossiers, igual que en l’altre grup només 3 alumnes l’han portat així que E.M els diu que el dia definitiu per lliurar-lo és dilluns.

SORTIDA A L’”AHORA CAIGO”
E. M, des de l’assignatura d’orientació laboral, ha organitzat una sortida a l’”ahora caigo”. Per una banda, aquesta és una oportunitat per als alumnes d’assistir a la gravació d’un programa de televisió, i es pot considerar que té un caràcter lúdic. D’altra banda, hi ha la possibilitat de què els alumnes puguin observar i conèixer com es desenvolupa i realitza el dia dels diferents professionals que treballen en un plató de televisió.

8 de març:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
Avui de 11:45 a 12:45h els tocava al grup de 4t ESO B la classe d’emprenedoria, i de 12:45 a 13:45h al grup de 4t ESO A. Les dues sessions són les mateixes, s’hi treballa el mateix contingut. Varien una miqueta en tant que els grups classe són diferents, amb el que el P.J ha de modificar en certa mesura el ritme i la dinàmica de classe entre un grup i l’altre. Els alumnes del B són un grup més xerraire i a la vegada més dispersos, amb el que cal constantment fer una sessió atractiva i que els cridi l’atenció, ja que sinó fàcilment perden el fil i es distreuen. En les dues sessions en P.J havia preparat una activitat final i ha sigut sorprenent per mi veure com ha funcionat molt diferent, i ha tingut diferent acceptació en els diferents grups - classe. El joc consistia en que, els alumnes asseguts en cercle s’anaven passant dues pinces d’estendre la roba. Quan la passaven deien: et presento el tico-tico, i el company que la rebia preguntava: el tico què? Fent una gran cadena en que tots els alumnes preguntaven això per una banda, i amb una pinça que es deia el tico-ta per l’altre. La diferència entre els dos grups ha estat què, com que a la classe B els ha costat molt entendre el funcionament del joc, simplement perquè no atenien massa a les explicacions, el joc l’han fet per fer, intentant fer-ho com s’havia de fer. I com a conseqüència no n’han gaudit gaire d’aquest. En canvi, els alumnes de la classe A, han participat d’una forma molt activa, amb ganes de passar-ho bé i han disfrutat molt de l’activitat.
En relació als projectes d’emprenedoria que els alumnes estan realitzant, en els dos grups han fet les exposicions amb els objectius de l’empresa i les idees més concretes ja de quin és el producte que es vol oferir. En les dues classes m’ha fet la sensació que els alumnes comencen a estar cansats, no m’ha semblat veure l’interès i la motivació del primer dia. En part pot ser causa que les sessions d’emprenedoria es desenvolupen cada setmana de la mateixa manera. Primer en P.J fa una breu explicació i contextualitza en quin punt de la creació de l’empresa es troben, desprès fan les exposicions de les noves coses que han anat aportant cada grup en el seu projecte, desprès de les explicacions cada grup parla amb el P.J, que els dona les orientacions pertinents, i finalment s’acaba la classe amb l’explicació de què és el que cada grup ha de fer, afegir o modificar en el seu projecte per a la següent sessió. Sembla doncs, que aquesta dinàmica comença a cansar i avorrir als alumnes.

9 de març: Les sessions d’orientació d’avui amb les classes de 4t ESO D i E, han semblat més aviat classe de tutoria. La primera classe de 8:15h a 9:15h, l’hem fet amb el grup D, en aquesta hem estat gairebé tot el temps explicant el funcionament de la sortida del dia 23 de març al saló de l’ensenyament. Amb el poc temps restant un alumne ha presentat la seva maleta, activitat del mòdul de l’autoconeixement, on han de registrar imatges referents a ells i a la seva vida. Aquesta és una activitat molt interessant, ha permès als alumnes fer una introspecció en ells mateixos, i oferir la possibilitat als companys/es de classe que coneguin coses sobre ells, la seva família, les seves afeccions que verbalment mai s’haurien explicat. Trobo que és una activitat molt interessant, amb un bon plantejament, a la qual els alumnes estan responent molt bé.
Amb el grup E, hem dedicat tota la classe ha explicar la sortida al saló de l’ensenyament. Degut a l’actitud dels alumnes costa molt fer explicacions i que els alumnes estiguin atents. D’altra banda, pel fet que han d’organitzar-se ells com arribar els costa gestionar-ho, no saben molt bé com fer-ho i es posen nerviosos. Però en realitat el funcionament és molt senzill. S’ha demanat als alumnes que facin grups de 5, així cadascun dels grups pot comprar de forma conjunta una T-10 de 2 zones que és el bitllet que necessitem per anar des de Sant Cugat a Barcelona. L’altre consigna és que alguns grups surten a les 8:15h de l’estació FFGG, i els restants a les 8:45h, tots els alumnes viatgen amb el tren acompanyats dels professors però repartits en dos grups per no ser tants alumnes junts i ocupar tot el tren. Aquestes consignes els costa molt d’entendre als alumnes, a mi personalment m’ha sorprès molt la poca capacitat d’organització i autonomia d’aquests alumnes.
Veient la situació sorgida de dubtes, neguits, inquietuds en relació amb la sortida, E.M hem arribat a la conclusió que són uns grups mancats d’autonomia, amb poca capacitat de gestió i organització i que cal que espavilin en aquest sentit. Hem deixat a l’aire la possibilitat d’organitzar una sortida en que calgui que posin en pràctica aquests aspectes que sembla els està costant tant.

15 de març: Avui s’ha fet un xerrada dels Cicles Formatius de Grau Mitjà i Grau Superior ( CFGM i CFGS) que es fan a l’IES Leonardo Da Vinci de Sant Cugat del Vallès. Aquest és l’únic IES de la població del mateix institut en el que faig les pràctiques en que es fan CFGM com CFGS.
A la xerrada s’ha convidat als alumnes de 4t d’ESO D i E, els Eddison, que són els alumnes de 4t d’ESO orientats a la formació de cicles, també s’ha convidat a altres alumnes dels 4t d’ESO A, B i C que l’equip docent ha considerat interessant que coneguessin la informació. D’altra banda, a la xerrada també han assistit els alumnes de 2n de Batxillerat que cursen la modalitat de mòduls, ja que la informació que s’ha explicat en la xerrada també podia ser del seu interès.
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
Amb els grups de 4t ESO B i A ha tocat classe d’orientació professional, en la que com tots els dijous hem fet el projecte d’emprenedoria amb el P.J com a professor. Com totes les fetes fins al moment, la classe ha consistit a les dues sessions respectives, en què, els grups han exposat les noves idees dels projectes fent ús del Power Point. Desprès de les exposicions en P.J els ha possat els deures per a la següent setmana. Aquests consistien en elaborar una entrevista d’aproximadament 10 preguntes i realitzar-la a unes 6 o 7 persones. Les entrevistes cal enregistra-les en un vídeo que ha de durar uns 5 minuts i en el que cal que surtin tots els membres del grup, ja que sinó aquestes no seran vàlides. Com a idea de treball inicialment als alumnes els ha semblat una bona proposta, però a mida que han anat fent preguntes sobre com fer-ho, sembla que s’han adonat que els portaria molta feina. Això ha fet que la proposta cada vegada els sembles menys engrescadora.
Un cop en P.J ha acabat la seva sessió, tant al grup de 4t d’ESO B com l’A, jo els he explicat que a partir del següent dimecres, tots els dimecres a l’hora del pati, hi hauria un nou espai per a que els alumnes poguessin resoldre els seus dubtes relacionats amb la orientació professional. Ja que juntament amb l’E.M, hem creat el Punt d’Orientació. A banda d’explicar-ho als alumnes verbalment, he penjat un cartell informatiu a totes les aules de 4t d’ESO.

16 de març: Avui la primera hora d’orientació professional ha sigut amb els alumnes de 4t d’ESO D, amb aquests només hem pogut fer mitja hora de classe, ja que la segona meitat tocava hora de lectura (espai que es dedica a què tot l’institut llegeixi en un dia i hora de la setmana que es va canviant). Doncs la primera mitja hora l’hem dedicat a explicar amb detall els calendaris de les proves d’accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà, ja que avui estem en període d’inscripcions, i molts dels alumnes de la classe són susceptibles d’haver de fer la prova per tenir més garanties de poder cursar un cicle formatiu al curs vinent. Un cop s’ha fet l’explicació de les proves i els calendaris d’aquesta, hem observat que als alumnes no els ha quedat clar tot el que hem explicat perquè no estaven massa atents. Quan ho expliquem sembla que per a ells no sigui important, com si no anés amb ells, a mi em fa la impressió que no acaben d’assumir que l’any que ve puguin marxar de l’institut i que són ells els que s’han d’esforçar, fer les inscripcions, matricules, saber on i quan anar a fer les proves... Doncs un cop hem explicat tot el que cal que els alumnes coneguin en relació ha les proves d’accés, hem tornat a parlar de la sortida de divendres al saló de l’ensenyament, ja que als alumnes els costa assimilar el funcionament d’aquesta. Amb les reaccions i les actituds que tenen quan se’ls explica com funcionarà demostren ser clarament un grup amb una total manca d’autonomia, i que estan poc acostumats a moure’s fins a Barcelona per ells mateixos i amb responsabilitats pròpies.
Amb el grup de 4t d’ESO E hem començat a treballar l’article referent al món laboral que serveix per a introduir el tema. Hem repartit l’article i el conjunt de preguntes referents a la comprensió d’aquest que els alumnes han de contestar. Un cop explicada la tasca que calia fer, l’E.M ha anat sortint de la classe amb els alumnes que havien de fer les inscripcions al CFGM i els ha anat ajudant en un ordinador de l’aula d’informàtica. Durant aquest temps jo he estat sola a l’aula, i els alumnes havien de fer la tasca de l’article que corregiríem divendres vinent. En aquesta classe he pogut comprovar com aquests alumnes també tenen una gran manca d’autonomia, ja que si no treballem tots junts, a nivell individual o amb petits grups com els he proposat de fer-ho no treballen. Ja que pensen que ara no els cal fer-ho, si fins la setmana següent encara els queda molt de temps.

20 de març: Avui he anat a la classe d’emprenedoria que els alumnes de 4t d’ESO C fan amb en P.J, tot i que és una classe a la qual no assisteixo mai, ja que es desenvolupa seguin el mateix format que les dels grup de 4t A i B d’ESO. Avui però hi he anat per dos motius, per una banda volia explicar als alumnes que a partir de demà s’inicia el Punt d’Orientació al que si volen poden venir a fer les seves consultes referents a l’orientació professional. D’altra banda, doncs, ja que no coneixia a aquest grup d’alumnes m’ha semblat important que abans de què puguin ser possibles alumnes amb els quals mantingui un tracte més personal em poguessin conèixer ells a mi i jo a ells.

23 de març: Avui hem fet la sortida al saló de l’ensenyament de Barcelona. La sortida estava plantejada per a què els alumnes poguessin estar de forma lliure pel saló de l’ensenyament recollint la informació dels estants que fos del seu interès, poguessin preguntar, resoldre dubtes... sobre els estudis i la formació que es fa a les diferents escoles de formació, universitats... preguntessin quins són els requisits per accedir-hi, les possibles sortides professionals... La sortida està programada com una activitat complementària a l’assignatura d’orientació professional i molt relacionada als continguts que en aquesta s’hi treballen.
Per anar a Barcelona al saló de l’ensenyament ham quedat a l’estació de ferrocarrils de Sant Cugat amb tots/es els /les alumnes de 4t d’ESO amb dos grups, uns sortien amb 3 professors a les 8:30h i la resta amb 3 professors més a les 8:45h. Els alumnes estaven organitzats en grups de 5 alumnes per a que es gestionessin el tems dels bitllets de tren, que havien de portar ja comprat i preparat per arribar i agafar el tren. En aquest aspecte hi ha hagut una mica d’embolic ja que no tots els grups se n’han en sortit, i finalment ha calgut que l’institut amb la seva targeta passes a alguns alumnes per entrar al tren.
Un cop tots arribats al saló de l’ensenyament se’ls ha donat als alumnes les instruccions, tots tenien la seva entrada, així que només havien d’entrar, passejar pel saló i anar als estants que més els interessés i tornar al punt de trobada a les 13:00h en punt.
Mentre els alumnes passejaven lliurement pel saló de l’ensenyament, jo també he estat fent un volt per allà, i he pogut anar observant com i quina informació cercaven els alumnes. Per una banda, hi ha hagut els alumnes que tenen clar que voldran cursar estudis universitaris, hi ha anat als estants de les universitats a cercar informació sobre les carreres que els poden interessar. D’altra banda, hi ha els alumnes que saben que volen cursar determinats CFGM i han anat a les escoles que tenien estant i que fan les formacions que els interessen, sobretot les alumnes que volen fer perruqueria, estètica, imatge... han cercat aquesta informació. I també hi ha hagut un grup nombrós d’alumnes que no sabien gaire com cercar la informació en un espai en el que hi ha tanta oferta com el saló de l’ensenyament i han anat passejant, cercant informació i preguntant de forma bastant aleatòria.

12 d’abril:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA: Avui els ha tocat als grups de 4t d’ESO B i A sessió d’emprenedoria a l’hora d’orientació laboral. Les dues sessions s’han desenvolupat seguint la mateixa metodologia de treball. Desprès de 7 sessions de projecte d’emprenedoria els alumnes començaven a estar cansats de que les sessions es desenvolupessin cada dia seguint la mateixa estructura: petita explicació del professor en anglès, i exposicions dels avenços que cada grup havia fet en el procés de la seva empresa i producte. Veient que el fet que les sessions fossin tant repetitives estava cansant, avorrint i desmotivant als alumnes per a un projecte que inicialment els cridava molt l’atenció, E.M. a plantejat al P.J de canviar una mica la metodologia. Per una banda s’ha parlat reduir el nombre de sessions i acabar una mica abans del previst el projecte, ja que no cal fer tantes exposicions orals i els continguts teòrics es poden explicar de forma més concentrada en menys sessions. D’altra banda s’ha proposat al P.J que deixes la classe d’avui per a que els alumnes poguessin treballar en grup, ja que el volum de feina que els suposa la realització del projecte es força més elevada que la que suposa en línies generals l’assignatura d’orientació laboral, i més tenint en compte que és una assignatura d’una hora a la setmana.
Per començar la classe en P.J com cada dia els ha demanat que es col·loquessin en cercle, un cop tots asseguts han revisat i contextualitzat el projecte d’emprenedoria, què hem fet? I per on anem? Al llarg de les sessions i amb la feina que han fet a casa del projecte ja tenen fet: 1- La idea i el desenvolupament d’aquesta, 2- els preus dels seus productes, 3- el marketing, amb enquestes, vídeos i estudi del mercat en el sector escollit, i finalment 4- la publicitat.
Un cop situats en el que tenen fet fins al moment i revisat les coses que els queden pendents, s’han posat a treballar en grups.
A la classe de 4t ESO B, la majoria de grups tenien tota la feina feta i han dedicat la sessió a quelcom espontani però molt profitós. Han començat a compartir els vídeos de l’anunci publicitari entre els companys, amb el que a partir de les converses han sorgit noves idees per a millorar les diferents propostes que els alumnes ja tenien fetes. Tots els grups es sentien molt orgullosos dels vídeos i anuncis publicitaris que havien fet, tenien moltes ganes d’ensenyar-ho i que se’ls valorés.
En el grup classe de 4t ESO A, en canvi, la majoria dels grups encara els quedava molta feina a fer, amb els que els grups s’han reunit i han estat pensant idees per a elaborar els vídeos, tant P.J., com E.M. i jo hem estat treballant i ajudant als diferents grups per tal de desencallar una mica i que marxessin de la classe amb propostes i idees clares i definides per a fer els anuncis publicitaris. En aquesta classe però, també hi havia dos grups que si que havien fet els anuncis de publicitats. Aquests també han tingut moltes ganes d’ensenyar-ho i compartir-ho amb els alumnes.

13 d’abril:
Avui ha tocat orientació laboral amb el grup de 4t d’ESO D de 8:15 a 9:15h, i amb el grup de 4t d’ESO E de 9:15 a 10:15h.
El desenvolupament de la sessió estava previst i planificat seguint la mateixa estructura, i en les dues sessions així s’ha realitzat:
- Demanar els exercicis de l’article “el paro sin fin de los jóvenes”. A la classe de 4t D ningú el tenia fet, amb el que ha calgut dedicar una estona a reflexionar sobre el seu compromís amb les tasques escolars. Aquest compromís, en aquest grup classe és molt baix, i és quelcom que en les reunions d’equip docent es comenta sovint. Per aquest motiu, E.M, ha traspassat als alumnes les sensacions dels professors davant aquest fet i les repercussions que això pot tenir en el seu desenvolupament i creixement com a persones autònomes, i en els resultats acadèmics. Veient el baix grau de responsabilitat i autonomia dels alumnes en relació als deures i les tasques escolars, hem tractat els deures de la setmana següent amb el nivell que demostren tenir. Hem demanat que tots i totes traguessin l’agenda i la posessin sobre la taula, que apuntessin que per la següent setmana calia fer els exercicis de l’article i el glossari del tema que s’està treballant: el món laboral. S’ha repetit i recalcat com cal fer el glossari, per a que divendres que ve no tinguin cap excusa per no haver-ho fet correctament. El glossari s’ha de fer en un document a ordinador, amb definicions pròpies, tot i que siguin cercades i documentades de diferents fonts, i cal posar les fonts de les que s’ha extret la informació.
Sorprenentment, avui el grup de 4t E tots portaven els deures fets, per aquest motiu, no ha calgut posar tant èmfasi en l’explicació dels deures de la setmana que ve, i per contra s’ha reforçat positivament que tots, a excepció de dos alumnes, portessin la feina feta.
A continuació hem continuat amb el temari del mòdul del món laboral iniciat ja en l’anterior classe. Per començar s’han reprès les definicions de treball que els alumnes ja havien fet en la sessió anterior. Desprès a partir d’una presentació en Power Point que havia preparat la E.M., he treballat què és el treball? Els documents relacionats i les característiques del món laboral actual. Aquest darrer punt s’ha treballat a partir d’una activitat en grups. Cada grup treballava una característica del món laboral actual: 1- el canvi constant, 2- la globalització, 3- la precarietat i 4- l’avanç tecnològic. De cadascuna d’aquestes característiques calia buscar-ne les conseqüències, el que suposa i/o què passa.
Les classes han acabat amb els grups treballant, i deixant pendent per a la propera sessió la posada en comú de la feina feta.

19 d’abril:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA: Avui hem fet la sessió d’emprenedoria de 11.45 a 12:45 amb els alumnes de 4t d’ESO B, i de 12:45 a 13:45 amb els alumnes de 4t d’ESO A. Les dues sessions han tingut el mateix desenvolupament. Abans de començar amb cap explicació l’E.M els ha dit la data en que exposarien els projectes realitzats. El grup de 4t B exposa el 17 de Maig, i el 4t A el dia 3 de Maig. Per a les exposicions hi haurà dues hores seguides de classe, ja que sinó no hi hauria temps per a que tots els alumnes poguessin exposar. Un cop comentat els tema de dates i breu explicació de les exposicions en P.J, ha explicat els diferents punts que el Power Point del projecte ha de contenir, fent un resum de tots aquells aspectes treballats al llarg de les diferents sessions.
Desprès que en P.J fes l’explicació els grups s’han posat a treballar per acabar d’enllestir els projectes, en P.J anava passant per als diferents grups i donava els últims consells.   
En la primera de les sessions he pogut observar un grup d’alumnes molt enfadades perquè no acabaven de veure com aplicar la llista de continguts definitiva que en P.J ha explicat que havia de constar al Power Point definitiu. Les alumnes estaven molt enfadades, i deien que estaven fartes del projecte. Ja que sempre és el mateix diuen: “nosaltres fem la feina, arriba en P.J: i diu que ho hem de canviar tot. Ho canviem i a la següent sessió tornem a estar igual, sempre hi ha coses per canviar.”
En certa manera he pogut comprendre l’angoixa de les alumnes quan he vist que les pautes i títols de l’índex que ha de constar al Power Point no era exactament igual a les dues classes. El fet de què la mateixa cosa cada dia l’anomeni diferent per als alumnes crea confusió, més tenint en compte que és un projecte que es fa en anglès i que ja comporta un extra de complicació per als alumnes. Així a la classe de 4t B l’índex ha estat el següent: 1- logo/name, 2- What/jobs, 3- mission statement, 4- definition/ products, 5- prices, 6- market reserch, 7- plan, 8- contact, 9- Ads. I a la clesse de 4t A els ha explicat aquests altre índex: 1- cover, 2- indes, 3- what, 4- mission statement, 5- product definition, 6- pricing, 7- market reserch (stats), 8- plans, 9- contact.
En les dues classes, he pogut observar com en general tenen els projectes molt enllestits, a tots els falta acabar de concretar petites coses però les idees i els projectes ja estan ben definits.
La percepció dels alumnes és però que no els suposa una angoixa però tenen ganes d’acabar amb el projecte.

26 d’abril:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
Avui els alumnes de 4t d’ESO A i B, han fet la última classe del projecte d’emprenedoria, ja que les pròximes sessions estan dedicades a què els alumnes facin les presentacions definitives dels projectes que han desenvolupat al llarg de les sessions del projecte.
Per això avui, tant amb el grup de 4t d’ESO A com el B, s’ha deixat la sessió perquè treballessin els diferents grups amb ordinadors mentre en P.J, anava passant pe rels diferents grups i donant les últimes orientacions per a deixar els treballs enllestits per a les presentacions.
Paral·lelament, jo també anava passant per als diferents grups que encara tenen algun dubte sobre com resoldre alguns dels consells que els fa en P.J. Doncs també els he pogut anar donant un cop de mà per a acabar d’elaborar el Power Point amb el qual exposaran.

27 d’abril:
UNITAT MÒBIL: EDUCAWEB
Avui com a activitat complementària a l’assignatura d’orientació professional amb els alumnes de 4t d’ESO s’ha muntat a la biblioteca de l’institut una unitat mòbil d’orientació acadèmica i professional a càrrec de l’empresa Educaweb.
En una primera sessió han assistit els alumnes de 4t d’ESO D i E, que són els que estan orientats a CFGM. La sessió a començat amb una explicació dels possibles itineraris que els alumnes poden seguir un cop finalitzin la ESO, tant si obtenen el graduat com si no l’obtenen. Aquesta és una explicació que al llarg del curs i de l’assignatura els alumnes de 4t d’ESO han sentit un munt de vegades. Amb el que cada vegada que se’ls explica això desconnecten, diuen que ja ho saben que se’ls hi ha explicat moltes vegades,... però a l’hora de la veritat no coneixen totes les possibilitats i en tenen molts dubtes.
Veure l’actitud que mostren davant d’una explicació així em fa veure el sentit del Punt d’Orientació, ja que els alumnes prenen més atenció, i veuen més real i pròxim quan se’ls explica i se’ls atent de forma individual.
Desprès d’això s’ha dividit als alumnes segons els estudis que volien fer per famílies i els han anat facilitat informacions al respecte.
A la segona sessió de la unitat mòbil, han assistit els alumnes de 4t d’ESO A, B i C que han volgut, els que han considerat que era un espai adient per a resoldre els seus dubtes. En aquesta segona sessió, ja no s’ha fet la contextualització dels estudis d’ESO i les possibilitats d’estudis futurs. Per una banda, perquè la majoria dels alumnes de 4t d’ESO A, B i C són alumnes que faran Batxillerat. I, com ja hem pogut observar en l’anterior sessió no és informació nova per als alumnes i aquests no estan atents.
En aquesta segona sessió, degut a que tots els alumnes que han assistit volien cursar carreres universitàries, s’ha dividit als alumnes en dos grups. Per una banda els que volien fer ciències, i per l’altre els que volien lletres. Els dubtes d’aquesta alumnes en general eren conèixer quines possibilitats de carreres i universitats hi havia. I quin era el Batxillerat més adequat de cursar segons les carreres que volien fer.
Aprofitant tot el material que han portat des d’Eucaweb, jo he anat ajudant a resoldre dubtes a diferents alumnes, els he ajudat a buscar la informació entre els diferents materials...

3 de maig:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
Avui els alumnes de 4t d’ESO A han fet les exposicions definitives dels projectes d’emprenedoria.
Tal com en P.J els havia demanat la majoria dels alumnes han vingut molt arreglats, ja que calia venir amb una vestimenta adequada, i amb bona presència per a ensenyar els projectes desenvolupats d’emprenedoria.
Les exposicions d’avui han demostrat com la majoria dels grups han fet una bona feina, uns treballs elaborats i tenien ben preparades les exposicions.
Tot i que avui no ha sigut la última classe amb en P.J, perquè tornarà un altre dia per fer les valoracions del projecte en general, un cop finalitzades les exposicions he felicitat als alumnes, tant per als resultats obtinguts, per la feina feta al llarg del projecte, com per l’actitud de motivació al llarg d’aquesta.
4 de maig: Avui amb els alumnes de 4t d’ESO D i E, hem continuat treballant el temari del món laboral. Concretament hem treballat el concepte de les competències clau. Primer hem fet una breu explicació teòrica i desprès ho hem acabat de treballar amb un exercici pràctic.
Primer hem fet la classe amb el grup D, i E.M ha dirigit més la sessió. A segona hora, que ha tocat amb el grup E, E.M s’ha estat una estona a fora de la classe tractant uns assumptes amb alguns alumnes. Mentrestant, com que jo tenia els materials de treball a l’aula, he començat a treballar amb els alumnes que hi havia a classe, ja que he vist que aquests sinó estaven xerrant i perdent el temps.

17 de maig:
PROJECTE D’EMPRENEDORIA:
El grup d’alumnes de 4t d’ESO B són els que han exposat avui els projectes d’emprenedoria. Els resultats observats de les presentacions demostren com realment els alumnes s’han implicat en el projecte i s’han motivat en desenvolupar la idea seguint els passos que se’ls indicava. Els diferents grups han partit de la idea inicial en que es van plantejar iniciar el projecte i l’han anat desenvolupant, es nota que han cregut en la seva idea inicial i han volgut aprofitar l’oportunitat d’aprenentatge proposada pel desenvolupament del projecte, portant aquesta idea al màxim lluny que han pogut.