El Funcionament actual de l'INS Joaquima Pla i Farreras

El projecte de l’IES Joaquima Pla i Farreras és oferir un servei educatiu públic que respongui a  les necessitats i aspiracions de l’alumnat i de les seves famílies, impartint una formació integrada de qualitat en coneixements i en valors. Aquesta formació està oberta a les innovacions i requeriments de la comunitat, té en compte les realitats diverses dels alumnes, per ajudar-los  a desenvolupar-se a nivell personal i  assolir les competències necessàries per progressar en el món acadèmic i facilitar la seva inserció socio-laboral i la formació continuada.

L'institut Joaquima Pla i Farreras consta de 4 línies de 1r d'ESO, 4 línies de 2n d'ESO, 3 línies de 3r d'ESO, i 5 línies de 4t d'ESO. A més hi ha 3 línies de 1r de Batxillerat i 2 línies de 2n de Batxillerat.
El Projecte educatiu de l'Institut es basa en tres àmbits: la gestió del currículum, la millora de la convivència i la cohesió social, i les relacions entre la comunitat educativa. Aquests es relacionen amb els tres objectius del Pla Estratègic: millora dels resultats educatius, millora de la cohesió social i la millora de la imatge de centre.

Per desenvolupar el nou currículum (LOE) basat en les competències bàsiques es va formar una comissió integrada per professors de totes les àrees, en la qual es discuteixen i seleccionen determinades competències per desenvolupar-les de manera conjunta.

Amb la finalitat que la major part de l'alumnat arribi a assimilar les competències bàsiques, es realitza una atenció a la diversitat en els següents recursos:
  • Una psicopedagoga per a cada nivell d'ESO, que coordina l'atenció a la diversitat.
  • Agrupaments flexibles en les àrees instrumentals i anglès. Es creen grups reduïts d'alumnes segons ritmes d'aprenentatge i necessitats educatives diverses.
  • Aula d'acollida: El seu objectiu és ajudar els alumnes nouvinguts en l'aprenentatge de la llengua vehicular del centre fins a la seva completa integració.
  • Projecte d'aprenentatge i servei ( Dóna'm joc). És un recurs de formació i aprenentatge pels alumnes de 3r d'ESO amb necessitats educatives espacials, un entorn de participació i exercitació d'habilitats.
  • La metodologia de treball permet vincular els aprenentatges amb la realitat social i convertir els recursos del context en recursos educatius, participant en projectes i activitats que representin un benefici per a la comunitat com a estratègia de formació pels alumnes.
  • Atencions individuals. Acollida i seguiment d'alumnes amb diferents necessitats educatives, socials, emocionals, lingüístiques i culturals. Es treballa en coordinació amb l'EAP de la zona i els serveis socials.
  • Desdoblaments. En les àrees de tecnologia, ciències naturals i anglès (aquesta última només en 1r de Batxillerat), els alumnes fan una de les tres hores setmanals amb mig grup - classe.
  • EAP. El professional de l'EAP intervé en el diagnòstic, orientació, i seguiment d'alumnes a demanda de l'equip docent.
  • Matèries optatives. Són quadrimestrals i han de repercutir en el centre.
  • Assessorament LIC. Amb l'assessora LIC de la zona treballen la coordinadora LIC del centre, la professora d'aula d'acollida, coordinadors i equip directiu sobre temes de llengua i cohesió social ( Pla d'entorn).
  • Coordinació primària - secundària. Es realitzen reunions periòdiques d'àmbit municipal i amb les escoles adscrites.
  • USEE. El centre incorpora una unitat de suport d'educació espacial. Aquesta unitat està dissenyada per a alumnes susceptibles de ser escolaritzats en centres específics i que poden compartir aprenentatges amb alumnes d'escolarització ordinària. El tipus d'alumnes que acull la USEE són alumnes amb necessitats educatives espacials derivades de discapacitats físiques o psíquiques.

Respecte al segon àmbit, la millora de la convivència i la cohesió social, el centre du a terme els següents projectes:
  • Comissió de convivència que gestions els conflictes generats en la vida diària del centre.
  • Equip de mediació que ajuda a resoldre conflictes interpersonals d'aquells membres de la comunitat educativa que voluntàriament el sol·licitin.
  • Reunions de delegats dinamitzades per un professor.
  • L'acció tutorial i l'orientació dirigida a la millora de la convivència i el desenvolupament de les habilitats personals en l'àmbit acadèmic i social. Els principals eixos de treball de l'acció tutorial són: coneixement personal, coneixement grupal, orientació i adquisició d'hàbits i tècniques d'estudi, així com els tres eixos transversals. mitjançant la co-tutoria en el primer cicle de l'ESO es facilita l'atenció individualitzada de l'alumnat i la relació amb les seves famílies.
  • A més de les hores de tutoria, els alumnes d'ESO realitzen una hora setmanal de:
- Tutoria d'estudi a 1r d'ESO
- Habilitats socials a 2n d'ESO
- Orientació a 4t d'ESO
En aquesta hora d’orientació que fan els alumnes de 4t d’ESO es contextualitzen principalment les meves pràctiques. Ja que participaré en les diferents activitats que portin a terme setmanalment, els diferents grups, per tal de conèixer com es desenvolupa el procés d’orientació als alumnes de 4t que han de començar a determinar que voldran fer en un futur.

Respecte al tercer àmbit, les relacions entre la comunitat educativa, s'incideix en els següents aspectes:
  • Potenciació de la comunicació telemàtica per agilitar l'organització d'espais i la relació amb les famílies mitjançant la plataforma digital del centre.
  • Difusió de les activitats que es realitzen en el centre mitjançant la pàgina web i la revista de l'institut que confeccionen els alumnes del Dóna'm joc.
  • Participació en el campus Ítaca de la UAB. Té l'objectiu de motivar els alumnes perquè segueixin els seus estudis post obligatoris.
  • Participació en concursos de treballs d'investigació
  • Associació esportiva. Permet als alumnes de l'institut practicar esport en horari extraescolar utilitzant les instal·lacions del centre, monitoritzat per alumnes de batxillerat.
  • Coral i conjunt instrumental.