El meu projecte de pràctiques

De què tracta?
La creació d'un punt d’orientació per als alumnes de 4t d’ESO de l’INS Joaquim Pla i Farreras.

Oferir un espai de suport, tant grupal com individual en la presa de decisions, orientat a guiar l’elecció del batxillerat o cicles formatius més adequats a cada alumne.

Per què aquest projecte?
El projecte es troba contextualitzat en l’assignatura d’orientació professional que es realitza amb tots els grups de 4t d’ESO una hora a la setmana. En aquesta es treballen tres blocs de continguts:
- L’autoconeixement: 8 hores
- Els itineraris: 8 hores
- El món laboral: 8 h
Al llarg de l’assignatura d’orientació professional, que els alumnes de 4t d’ESO fan des de principi de curs, han anat rebent i coneixent informació útil i nova que els ha de permetre:
-         aprendre a fer una presa de decisions responsable i autònoma.
-         aplicar eines, recursos i estratègies per afavorir l’autoconeixement personal.
-         identificar totes les alternatives postobilgatòries: acadèmiques i laborals.
-         conèixer les característiques i requisits de cada alternativa.
-         conèixer l’oferta educativa postobligatòria que ofereix el propi municipi i els dels voltants.
-         tenir eines per buscar la informació necessària per l’orientació professional.
El fet d’oferir-los aquesta possibilitat de coneixement i formació per ajudar-los a la presa de decisions de cara els seu futur acadèmic i professional a nivell teòric, crea dubtes i inquietuds a alguns alumnes. Tenen i coneixen la informació i estratègies per ordenar i gestionar el seu futur però no saben com estructurar tota la informació rebuda.
El motiu de la creació del punt d’orientació és per a oferir una espai complementari a l’assignatura d’orientació professional. Aquest espai no està orientat a què els alumnes plantegin els possibles dubtes entorn a l’assignatura i com superar aquesta. El punt d’orientació està pensat perquè tots aquells alumnes que no acaben de tenir clar cap a quin itinerari orientar el seu futur puguin disposar d’un suport i un assessorament més personal i individualitzat.
Paral·lelament a les hores de tutoria dels alumnes de 4t d’ESO, una hora a la setmana, és un espai que la psicopedagoga aprofita per realitzar treball individual amb els alumnes, per escoltar-los, assessorar-los i treballar de manera individual les possibilitats i presa de decisions per al futur. S’ha pogut observar que aquest espai és insuficient, ja que no permet atendre a tots/es els/les alumnes que ho requereixen. Partint d’aquesta realitat i necessitat dels alumnes s’ha decidit crear el punt d’orientació.

A qui va dirigit?
- Els subjectes a qui anirà dirigit el projecte són els alumnes de 4t d’ESO que necessitin un suport més específic i individual. Així doncs, el nivell de la pràctica educativa en el qual es desenvolupa el projecte és el curs de 4t d’ESO de l’INS Joaquim Pla i Farreras.
- La intervenció psicopedagògica és la creació del punt d’informació, dotat de recursos i informació a l’abast dels alumnes, que es realitzarà tots els dimecres a l’hora del pati.
- La funció professional és la tasca d’orientació professional.
- El punt d’orientació serà un espai creat amb material treballat a les sessions d’orientació laboral, altres materials i fonts d’interès i accés a Internet per a fer les cerques pertinents.
- La intervenció implica un procés d’assessorament personalitzat als alumnes per tal de prendre decisions responsables sobre com enfocar el futur professional, ja que els alumnes de 4t d’ESO reclamen un espai de temps individual per analitzar la informació i aclarir dubtes.

Quines són les fases?

FASE 1 : Sessions d’orientació laboral              DATA: tot el curs       HORES: 24h
Objectius:
-          Aprendre a fer una presa de decisions responsable i autònoma
-          Aplicar eines, recursos i estratègies per afavorir l’autoconeixement personal
-          Identificar totes les alternatives postobligatòries: acadèmiques i laborals
-          Conèixer les característiques i requisits de cada alternativa
-          Conèixer l’oferta educativa postobligatòria que ofereix el propi municipi i els voltants
-          Tenir eines per buscar la informació necessària per a l’orientació professional
Destinataris/àries: Tots els/ les alumnes de 4t d’ESO de l’INS Joaquim Pla i Farreras.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
CONTINGUTS:
1-      Concepte d’autoconeixement
1.Valoració de què suposa conèixe’s un mateix/a
2.Descripció dels elements que defineixen la pròpia identitat
Els estils d’aprenentatge
3.Descripció dels estils d’aprenentatge
4.Realització qüestionari d’estils d’aprenentatge i valoració
La meva “maleta”
5. Identificació dels trets més rellevants de la propis identitat (preferències, valors, vivències,...)
Eines per l’autoconeixement
6. Ús de diferents qüestionaris on-line per descriure alguns aspectes de les pròpia identitat i valoració
2-      Concepte d’itineraris
1.Descripció de l’organització del sistema educatiu
2.Valoració dels elements a tenir en compte a l’hora de prendre la decisió
Els diferents itineraris
3.Descripció de les característiques pròpies de cada opció i dels requisits d’accés
El meu itinerari
4.Cerca d’informació concreta en funció de l’itinerari personal
Itineraris diversos: diverses realitats
5.Participació en xerrades, visites,... d’explicació dels diferents itineraris
3-      Concepte d’itineraris
1.Descripció de l’organització del sistema educatiu
2.Valoració dels elements a tenir en compte a l’hora de prendre la decisió
Els diferents itineraris
3.Descripció de les característiques pròpies de cada opció i dels requisits d’accés
El meu itinerari
4.Cerca d’informació concreta en funció de l’itinerari personal
Itineraris diversos: diverses realitats
5.Participació en xerrades, visites,... d’explicació dels diferents itineraris

ACTIVITATS:
1-      Act. d’exploració
1. Preguntes inicials sobre l’autoconeixement.
Act. d’introducció
2. Presentació dels objectius.
3. Definició de conceptes. Glossari.
4. Redacció de la presentació de l’autor/a de la carpeta.
Act. d’estructuració
5.Resposta a un qüestionari sobre estils d’aprenentatge.
6.Resposta a diferents qüestionaris.
Act. d’aplicació
7.Exposició oral amb suport de PPT de “què portes a la maleta?”.
8.Buscar documents relacionats amb els continguts, identificant la font.
9.Construcció del Bloc de la Carpeta d’aprenentatge.
2-      Act. d’exploració
1. Preguntes inicials sobre l’autoconeixement.
Act. d’introducció
2. Presentació dels objectius.
3. Definició de conceptes. Glossari.
4. Redacció de la presentació de l’autor/a de la carpeta.
Act. d’estructuració
5.Resposta a un qüestionari sobre estils d’aprenentatge.
6.Resposta a diferents qüestionaris.
Act. d’aplicació
7.Exposició oral amb suport de PPT de “què portes a la maleta?”.
8.Buscar documents relacionats amb els continguts, identificant la font.
9.Construcció del Bloc de la Carpeta d’aprenentatge.
3-      Act. d’exploració
1. Preguntes inicials sobre el sistema educatiu (preguntes SÍ/NO).
Act. d’introducció
2. Presentació dels objectius.
3. Definició de conceptes Glossari.
4. Explicació de les diferents opcions: característiques i requisits d’accés.
Act. d’estructuració
5.Cerca de les característiques concretes de l’opció personal.
Act. d’aplicació
6.Descriure per escrit la informació concreta de l’opció triada.
7.Visita Saló de l’ensenyament.
8.Buscar documents relacionats amb els continguts, identificant la font.
9.Construcció del Bloc de la Carpeta d’aprenentatge.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
1, 2- Fotocòpies de les activitats de classe
Power Point: conceptes bàsics de l’autoconeixement
Qüestionari “Estils d’aprenentatge”[1]
Qüestionaris on-line[2].
3- Fotocòpies de les activitats de classe
Power Point: sistema educatiu
Adreces d’Internet per cercar informació
Saló de l’Ensenyament
Xerrades: Cicles Formatius i Escola d’Art i Disseny
INDICADORS D’AVALUACIÓ
1- Descriure el concepte d’autoconeixement i altres conceptes relacionats
Respondre el qüestionari dels estils d’aprenentatge i fer-ne una valoració dels resultats.
Respondre diferents qüestionaris i fer-ne una valoració dels resultats
Exposar davant dels companys “què portes a la maleta?”
Avaluar el propi procés d’aprenentatge a la carpeta d’aprenentatge
2- Descriure l’organització del sistema educatiu
Respondre el qüestionari sobre les característiques de cada alternativa del sistema educatiu
Cerca a Internet d’informació (segons una pauta) sobre opcions acadèmiques concretes en funció dels interessos personals
Exposar per escrit la decisió presa i justificar-la
Avaluar el propi procés d’aprenentatge a la carpeta d’aprenentatge
3- Descriure l’organització del sistema educatiu
Respondre el qüestionari sobre les característiques de cada alternativa del sistema educatiu
Cerca a Internet d’informació (segons una pauta) sobre opcions acadèmiques concretes en funció dels interessos personals
Exposar per escrit la decisió presa i justificar-la
Avaluar el propi procés d’aprenentatge a la carpeta d’aprenentatge
FASE 2 : Creació i elaboració del punt d’informació      DATA: 12-19/03/2012                    HORES: 6h
OBJECTIUS:
-          Crear un dossier amb material útil per a la presa de decisions.
-          Agrupar la informació necessària per facilitar el mapa del sistema educatiu i les diferents possibilitats existents.

DESTINATARIS/ÀRIES:
-          La psicopedagoga de 4t i jo.
-          Alumnes de 4t d’ESO
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Recopilatori de la informació obtinguda dels alumnes sobre gustos i preferències, per a orientar el seu futur professional.
  2. Obtenir la informació necessària per a oferir als alumnes, ordenar-la i organitzar-la de forma clara i de fàcil accés.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Web del departament d’Ensenyament: en aquest enllaç trobarem informació sobre beques, ajuts i subvencions i proves d’accés.
  1. Portal estudiar a Catalunya: en aquest enllaç hi ha informació sobre: batxillerat, formació professional, ensenyaments esportius, d’idiomes i artístics, Programes de Qualificació Professional Inicial, formació de persones adultes, preparació per a les proves d’accés i homologacions d’estudis.
  1. Portal del comissionat per a universitats i recerca: en aquest enllaç hi ha informació sobre: proves d’accés a la universitat, estudis de grau, estadístiques, taules de ponderacions i notes de tall.
  1. Accés a informació general.
  1. Pàgina de la Generalitat de Catalunya en què la informació està organitzada per àmbits.
  1. Pàgina en què, si s’accedeix al 1r apartat de l’esquerre de cicles formatius s’obtenen totes les famílies professionals. A dins de cadascuna hi ha la informació concreta de cada cicle.
  1. A banda de conèixer i haver navegat per les diferents pàgines cal tenir informació de la que hi ha a les pàgines amb paper, per tal que l’entrevista sigui més fluida i pugem estalviar la navegació per Internet.
  2. Elaboració d’una graella d’informació personal de cada alumne, on hi hagi la informació anterior que ja en coneixem de l’alumne, i en la qual puguem anotar les noves decisions que pren.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. El material elaborat ha de permetre resoldre els dubtes i donar informació suficient per ajudar i assessorar als alumnes que ho requereixen.
· Observar si l’alumne surt satisfet de l’assessorament.
· Els alumnes han d’acabar l’assessorament amb les idees sobre el seu futur professional més clarificades.
· Cal que els alumnes amb els quals es generen compromisos els realitzin.
FASE 3 : Desenvolupament del punt d’orientació                                                                 DATA: Tots els dimecres a l’hora del pati                     HORES: 5h
OBJECTIUS:
-          Oferir un espai de treball, suport i seguiment individuals als alumnes que es troben indecisos i no tenen molt clar com orientar el seu futur professional.
-          Crear un espai de cerca d’informació útil i necessària per a la presa de decisions, donant la oportunitat que els alumnes puguin realitzar les tasques de forma autònoma.
DESTINATARIS/ÀRIES:
Alumnes de 4t d’ESO de l’INS Joaquim Pla i Farreras
ACTIVITATS I CONTINGUTS
  1. Tots els dimecres a l’hora del pati, estarem la psicopedagoga de nivell i jo en una sala d’entrevistes. En la que els alumnes que vulguin, podran venir a consultar els seus dubtes i clarificar el seu futur professional.
Per realitzar aquest assessorament comptem amb informació prèvia que hem obtinguts dels alumnes a partir d’exercicis i tests que han realitzat al llarg de l’assignatura d’orientació professional.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Es comptarà amb els instruments i les tècniques descrites a la fase 2.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Un cop finalitzada l’entrevista es preguntarà als alumnes si estan satisfets amb els suport i orientació que se’ls ha ofert, això ens permetrà avaluar si estem oferint un assessorament adequat a les necessitats o no. En cas que sigui negatiu en preguntarem els motius, en cas contrari, que sigui positiu també en preguntarem els motius. La informació obtinguda serà enregistrada per a tenir en compte l’opinió i valoració dels alumnes i millorar el punt d’orientació si és fa en els cursos següents.


[2] Qüestionaris d’expressió social, personalitat, autoestima, assertivitat i comunicació.



[1] Qüestionari CHAEA ( Alonso et. Al).